Ma`rifat Falsafi, Volume 3, Issue 3, No 11, Year 2024 , Pages 109-156

    Fallacy

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Abstract: 
    One of the biggest dangers that has seriously thretened human thought, and its existance causes destruction and decayance ot human thought and prevants it from reaching its high and lightful destiny is fallacy in reasoning, especialy with taking into consderation some people who learn different kinds of fallacy to attract human thouglt to their own inhumane goals and evidently with changing thoughts the individuals, actions and behaviors will be deviated under their effect. Therefore, recognizing various kinds of fallacy is necessary and obligatory for baving a correct thought. For this, in every age, the committed thinkers have shouldered to unconer misleadings through accurately studying reasonings and study different fallacies through independat studies. The Muslim logicians also have tried to talk about fallacy, its kinds and its ways in the art of [section related to] fallacy and other arts. This artilce is an attempt to berifly review the discussions about fallacy, its kinds before Muslim thinkers and suggests that: fallacies are not limited to the 13 kinds, which are mentioned in the review. Rather, with over all and accurate reference to the books of logic, it would become evident that the Muslim logicians have elaborated on 310 kinds of fallacies.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مغالطات/ سیدمحمود نبویان
    Abstract: 

    یکى از بزرگ ترین خطراتى که اندیشه بشرى را به صورت بسیار جدّى تهدید نموده و وجود آن، سبب زوال و فساد تفکر بشرى مى گردد و آن را از وصول به مقصد والا و نورانى خویش باز مى دارد، «مغالطه در استدلال» است، به ویژه اینکه عده اى نیز با یادگیرى انواع مغالطات، فکر بشر را به سمت اهداف غیر انسانى خویش سوق مى دهند و روشن است که با تغییر افکار و منحرف شدن آن، کردار و رفتار اشخاص نیز تحت تأثیر آنها، منحرف مى شود. بنابراین، شناسایى انواع مغالطات، در داشتن تفکرى صحیح، لازم و ضرورى است. بدین روى، اندیشمندان متعهد در هر عصرى بر آن شده اند تا با دقت در استدلال ها، مغالطات موجود در آنها را کشف و به صورت مستقل، درباره انواع مغالطات بحث نمایند. منطق دانان مسلمان نیز سعى نموده اند تا در صناعت مغالطه ـ و نیز صناعات دیگر ـ از مغالطه و انواع و شیوه هاى آن بحث کنند. این نوشتار سعى دارد گزارشى اجمالى از مباحث مغالطه و انواع آن نزد اندیشمندان مسلمان بیان دارد و معتقد است: انواع مغالطات محدود به مقدار بیان شده به صورت اجمالى (13 نوع) نیست و با مراجعه تفصیلى و دقیق به کتب منطقى، روشن مى گردد که منطق دانان مسلمان 310 قسم مغالطه را بیان داشته اند.

        ـ ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، (قم، النشر البلاغه، 1357)، ج 1؛
        ـ ـــــ ، الشفاء: المنطق: البرهان، (قاهره، نشر وزارة التربیة و التعلیم، 1956م)؛
        ـ ـــــ ، الشفاء: المنطق، (قم، مکتبة آیة اللّه العظمى المرعشى النجفى، 1404 ق)، ج 4؛
        ـ ـــــ ، النجاة، چ دوم، (قم، مرتضوى، 1364)؛
        ـ ابوالبرکات، ابن على بن ملکا بغدادى، الکتاب المعتبر فى الحکمة، چ دوم، (اصفهان، دانشگاه اصفهان، 1415 ق)؛
        ـ ارموى، محمودبن ابى بکر، شرح المطالع فى المنطق، (قم، کتبى نجفى، بى تا)؛
        ـ أنیس، ابراهیم، المعجم الوسیط، چ چهاردهم، (تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1372)، ج 21؛
        ـ تفتازانى، سعدالدین، المطوّل، (قم، داورى، بى تا)؛
        ـ ـــــ ، مختصرالمعانى، ط الثانیه، (قم، زاهدى، 1363)؛
        ـ جوهرى، اسماعیل بن حمّاد، الصحاح، (تهران، امیرى، 1364)، ج 2؛
        ـ حلّى، حسن بن یوسف، الجوهرالنضید، ط. الخامسه، (قم، بیدار، 1371)؛
        ـ رازى، فخرالدین، لباب الاشارات و التنبیهات، (مصر، مکتبة الکلیات الازهریة، 1986م)؛
        ـ ساوى، زین الدین عمربن سهلان، البصائرالنصیریة فى المنطق، تعلیق شیخ محمّد عبده، (قم، منشورات المدرسة الرضویة، بى تا)؛
        ـ سبزوارى، ملّاهادى، شرح المنظومه (قسم المنطق المسمّى باللئالى المنتظمة)، (تهران، ناب، 1369)، ج 1؛
        ـ سلیمانى امیرى، عسکرى، معیار اندیشه (منطق مقدماتى)، (قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، 1381)؛
        ـ سیّاح، احمد، فرهنگ بزرگ جامع نوین، چ نهم، (تهران، کتابفروشى اسلام، بى تا)، ج 43؛
        ـ شهابى، محمود، رهبر خرد، چ چهارم، (تهران، کتاب فروشى خیّام، 1358)؛
        ـ شیرازى، قطب الدین، شرح حکمة الاشراق، (قم، بیدار، بى تا)؛
        ـ طوسى، اساس الاقتباس، تصحیح محمّدتقى مدرّس رضوى، (تهران، دانشگاه تهران، 1326)؛
        ـ غزّالى، ابوحامد، معیارالعلم فى المنطق، (بیروت، دارالکتب العلمیه، 1990 م)؛
        ـ فارابى، ابونصر، المنطقیات، (قم، مکتبة آیة اللّه العظمى المرعشى النجفى، 1408 ق)، ج 1؛
        ـ کاتبى قزوینى، نجم الدین على، الرسالة الشمسیة (فى تحریرالقواعد المنطقیة، لقطب الدین محمّد الرازى)، (قم، بیدار، 1382)؛
        ـ مرزبان، بهمنیاربن، التحصیل، چ دوم، (تهران، دانشگاه تهران، 1375)؛
        ـ مظفّر، محمّدرضا، المنطق، (بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، 1980)، ج 31؛
        ـ ملّاصدرا، منطق نوین، عبدالحسین مشکوة الدینى، (تهران، آگاه، 1362)؛
        ـ هوردرن، ویلیام، راهنماى الهیات پروتستان، طاطه وس میکائلیان، (تهران، علمى و فرهنگى، 1368)؛
        ـ یزدى، ملّاعبداللّه، الحاشیه، (قم، مؤسسة النشر الاسلامى، 1363)؛
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nabaviyan, Seyed Mahmoud.(2024) Fallacy. Ma`rifat Falsafi, 3(3), 109-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed Mahmoud Nabaviyan."Fallacy". Ma`rifat Falsafi, 3, 3, 2024, 109-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nabaviyan, S.(2024) 'Fallacy', Ma`rifat Falsafi, 3(3), pp. 109-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nabaviyan, S. Fallacy. Ma`rifat Falsafi, 2024; 3(3): 109-156