چرا چهار شکل؟ یا سه شکل یا شش شکل
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
بحث از قیاس اقترانی و به اصطلاح اشکال اربعه، همواره از مباحث پرجاذبه است. ارسطو قیاس های اقترانی را سه شکل در نظر گرفت، ولی جالینوس و یا پیش از او فرد دیگری، شکل چهارم را بر این مجموعه سه شکلی افزود. نویسنده در این مقاله تلاش کرده تا نشان دهد که یا باید به سه شکل ملتزم شد و از بعضی از لوازم آن مانند شرایط انتاج شکل اول دست شست، و یا به شش شکل پای بند بود و شکل پنجم و ششم را هم پذیرفت.
- ـ ابن سینا، الشفاء، تحقیق ابوالعلا عفیفی، (قاهره، الامیریه، 1375 هـ. ق);
- ـ ارسطو، منطق، با تحقیق عبدالرحمن بدوی، ج 2، چ اول، (بیروت، دارالقلم، 1980م);
- ـ رشر، نیکولاس، منطق سینوی به روایت نیکولاس رشر، ترجمه دکتر لطف الله نبوی، (تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1380);
- ـ علامه حلی، القواعد الجلیه، تحقیق فارس حسون تبریزیان، (قم، مؤسسة النشر الاسلامی، 1412);
- ـ فارابی، ابونصر محمد، المنطقیات للفارابی، تحقیق محمدتقی دانش پژوه، (قم، کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی، 1410 هـ ق);