Ma`rifat Falsafi, Volume 2, Issue 3, No 7, Year 2024 , Pages 123-140

    An Attempt at Resolving the Controversy over Innate Knowledge: the Case of Muslim Epistemologists vs. Kant

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Abstract: 
    In the epistemology of Muslim philosophers, there is no room for innate (fi¬ri) knowledge. By innate knowledge, they mean mind or mental contents, or in other words, cognitive forms (whether concepts or judgments) that actually exits in human mind from the beginning, rather than being acquired. Muslim epistemologists have criticized Kant for believing in the existence of such knowledge. However, a detailed review of Kant indicates that what he considers as innate is not mind or mental forms existing in mind. Therefore, the two schools of epistemology are not speaking about the same thing. Innate knowledge (fi¬rīyāt) as existing from the beginning is also denied Kant. On the other hand, what Kant considers as innate is accepted in the works of Muslim epistemologists in other expressions and patterns.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :گامی در رفع تعارض معرفت‏‌شناسی فلاسفه اسلامی و کانت: «ادراکات فطری»
    Abstract: 

    در معرفت‏شناسی فلاسفه مسلمان، ادراکات فطری انکار مى‏شود. مراد ایشان از ادراکات فطری همان ذهن یا ذهنیات، یا به بیان دیگر، صور ادراکی (اعم از تصوری و تصدیقی) است که به نحو بالفعل از آغاز تکوّن و شکل‏گیری ذهن در انسان موجود بوده، حالت شناختاری دارند. برخی از این معرفت‏شناسان بر این باورند که کانت به چنین امور فطرى‏ای معتقد است. اما با تأملاتی چند روشن مى‏شود که اولاً، آنچه کانت فطری مى‏داند عینا همان ذهن یا ذهنیات یا صور ادراکی بالفعل نیستند. به بیان دیگر، محل نزاع و تعارض میان دو معرفت‏شناسی، آن‏گونه که تصور مى‏رفت، واحد نیست. فطریاتی را که فلاسفه اسلامی در آغاز تکوین منکر آنند، کانت نیز انکار مى‏کند. ثانیا، آن معنا از امور فطری که مورد نظر کانت است، با بیان و قالبی دیگر، در معرفت‏شناسی فلاسفه مسلمان به چشم مى‏خورد.

        ـ حداد عادل، غلامعلی، «بحثی در باب عقل در فلسفه کانت»، خرد جاودان، (تهران، نشر فروزان، 1377)؛
        ـ طباطبائی، سید محمدحسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 1، 2 و 3، با پاورقی مرتضی مطهری، (قم، دفتر انتشارات اسلامی، بى‏ تا)؛
        ـ کانت، ایمانوئل، تمهیدات، ترجمه غلامعلی حداد عادل، (تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1367)؛
        ـ ـــــ ، سنجش خرد ناب، ترجمه میر شمس‏ الدین ادیب سلطانی، (تهران، امیرکبیر، 1362)؛
        ـ مطهری، مرتضی، شرح مبسوط منظومه، (تهران، حکمت، 1366)، ج 3؛
        ـ ـــــ ، مجموعه آثار، (تهران، صدرا، 1380)، ج 3؛
        - Kant, Immanuel, Critique of Pure Reason, Tramslation by Norman Kemp Smith, London, 1964.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Masuod.(2024) An Attempt at Resolving the Controversy over Innate Knowledge: the Case of Muslim Epistemologists vs. Kant. Ma`rifat Falsafi, 2(3), 123-140

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Masuod ."An Attempt at Resolving the Controversy over Innate Knowledge: the Case of Muslim Epistemologists vs. Kant". Ma`rifat Falsafi, 2, 3, 2024, 123-140

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2024) 'An Attempt at Resolving the Controversy over Innate Knowledge: the Case of Muslim Epistemologists vs. Kant', Ma`rifat Falsafi, 2(3), pp. 123-140

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. An Attempt at Resolving the Controversy over Innate Knowledge: the Case of Muslim Epistemologists vs. Kant. Ma`rifat Falsafi, 2024; 2(3): 123-140