Ma`rifat Falsafi, Volume 17, Issue 4, No 68, Year 2025 , Pages 101-114

    نگرشی تطبیقی بر مبانی انسان‌شناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه هایدگر و صدرالمتألهین

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Somayyeh / دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران / s.marhaba@iau-astara.ac.ir
    ✍️ Najmeh / استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز / Najmeh vakili@yahoo.com
    Mohsen / استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس / eimanim@modares.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نگرشی تطبیقی بر مبانی انسان‌شناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه هایدگر و صدرالمتألهین
    Abstract: 
    «تعلیم و تربیت انسان» از یک سلسله مبانی انسان شناسی برخوردار است که بیانگر پیوند مسئله تعلیم و تربیت با سلسله مباحث نفس شناسی فلسفی است و همواره مورد توجه اندیشوران حوزه تعلیم و تربیت ازیک سو و پژوهشگران حوزه انسان شناسی از سوی دیگر بوده است. در این میان، اندیشه های مارتین هایدگر، فیلسوف مشهور و تأثیرگذار قرن بیستم در حوزه فلسفه غرب، و صدرالمتألهین، بنیان گذار حکمت متعالیه در حوزه فلسفه اسلامی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از رهگذر این جستار مشخص می شود که از سویی نقطه آغازین مباحث انسان شناسی در اندیشه هر دو شخصیت، سلسله مباحث هستی شناسی است؛ از سوی دیگر، هر دو اندیشمند با نگرش وجودی به نقد تعریف مشهور انسان به «حیوان ناطق» پرداخته اند. اندیشه های این دو فیلسوف در کنار اشتراکات، نقاط افتراقی نیز دارد که در نوشتار حاضر به آنها پرداخته شده است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Somayyeh, , Najmeh, , Mohsen.(2025) نگرشی تطبیقی بر مبانی انسان‌شناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه هایدگر و صدرالمتألهین. Ma`rifat Falsafi, 17(4), 101-114

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Somayyeh ; Najmeh ; Mohsen ."نگرشی تطبیقی بر مبانی انسان‌شناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه هایدگر و صدرالمتألهین". Ma`rifat Falsafi, 17, 4, 2025, 101-114

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, , N, , M.(2025) 'نگرشی تطبیقی بر مبانی انسان‌شناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه هایدگر و صدرالمتألهین', Ma`rifat Falsafi, 17(4), pp. 101-114

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, , N, , M. نگرشی تطبیقی بر مبانی انسان‌شناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه هایدگر و صدرالمتألهین. Ma`rifat Falsafi, 2025; 17(4): 101-114