Ma`rifat Falsafi, Volume 2, Issue 1, No 5, Year 2024 , Pages 57-108

    Scepticism and Relativism

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Abstract: 
    Scepticism and relativism in the West have had many ups and downs, and involved many trends with different implications. In this regard, at least nine distinct stages or trends can be identified. In this piece, features of each stage and various versions of scepticism and relativism are briefly considered. It is argued that comprehensive scepticism and relativism are untenable, and have not been defended by many thinkers. Classic philosophers, whose epistemological views have been complemented by Muslim thinkers, particularly in the area of intuitive knowledge, believe that humans have some certainties, which evade error, decay or suspicion. This can provide the ground for repudiating sceptics. Despite the obvious implausibility of comprehensive scepticism and relativism, some of their versions require careful consideration, including: scepticism about the possibility of knowing the physical world, and the distinction between appearance and reality. In this paper, the latter claim that entails a type of relativism in human knowledge is discussed.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :شکّاکیت و نسبیت‌گرایی
    Abstract: 

    شکاکیت و نسبیت گرایی در مغرب زمین فراز و نشیب های بسیاری داشته است. نگاهی گذرا به پیشینة آن حاکی از تحقق دوره ها و جریان های گوناگونی است که نتایج و پیامدهای خطیری به دنبال داشته است. دست کم می توان نُه دوره یا جریان سرنوشت ساز را شناسایی کرد. در این نبشتار، پس از بیان ویژگی های هر دوره، دعاوی و قرائت های گوناگون شکّاکیت و نسبیت گرایی، به بررسی اجمالی آن ها پرداخته شده است. در نقد این جریان باید گفت: شکّاکیت و نسبیت گرایی فراگیر، ادعایی نامعقول و غیرعقلانی است. کمتر خردمندی را می توان یافت که چنین ادعاهایی را مطرح کند. بر اساس رویکرد قدما در معرفت شناسی، که متفکران مسلمان آن را تکمیل کرده و علم حضوری را نیز بر آن افزوده اند، انسان فی الجمله ـ معرفت یقینی دارد و این معرفت او خطاناپذیر، غیرقابل زوال و تردیدناپذیر است. بدین سان، با این شیوه می توان پاسخ های بسیاری ارائه کرد. علی رغم وضوح بطلان شکّاکیت و نسبیت گرایی فراگیر، برخی از قرائت های آن ها پیچیده است و به تأمل بیشتری نیاز دارد که عبارتند از : 1. تردید در معرفت به جهان محسوس؛ 2. تمایز میان پدیدار و پدیده. در اینجا ادعای دوم را، که مستلزم گونه ای نسبیت انگاری در فهم انسان است، ارزیابی کرده ایم.

        ـ الصدر، سیدمحمدباقر، فلسفتنا، (بیروت، دارالفکر، 1970)
        ـ الصدر، سیدمحمدباقر، الأسس المنطقیة للأستقراء، (بیروت، دارالتعاریف، بی تا)
        ـ احمدی، بابک، کتاب تردید، (تهران، نشر مرکز1374).
        ـ بریه، امیل، تاریخ فلسفه، ترجمه علی مراد داودی، (تهران، نشر دانشگاهی، 1374، چ دوم).
        ـ حسین زاده، محمد، پژوهشی تطبیقی در معرفت شناسی، (قم، مؤسسه امام خمینی، 1382)
        حسین زاده، محمد، فلسفه دین، (قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1376)، فصل اوّل.
        ـ خراسانی، شرف الدین، از سقراط تا ارسطو، (تهران، دانشگاه ملی ایران، 1356، چ دوم).
        ـ خوانساری، محمد، منطق صوری، ج 2، (قم، بی تا ، بی نا)
        ـ داودی، علی مراد، سوفسطائیان، (تهران، دانشگاه تهران «مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی»، ش90).
        ـ دکارت، رنه، تأملات در فلسفه اولی، ترجمه احمد احمدی، (تهران، مرکز نشر دانشگاهی1361).
        ـ دورانت، ویل، تاریخ تمدن، ترجمه احمد آرام و دیگران، (تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی،1370).
        ـ راسل، برتراند، علم ما به عالم خارج، ترجمه منوچهر بزرگمهر، (تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب،1359).
        ـ راسل، برتراند، مسائل فلسفه، ترجمه منوچهر بزرگمهر، (تهران، خوارزمی،1367).
        ـ طوسی، نصیرالدین، نقد المحصل، تحقیق عبدالله نورانی، (تهران، دانشگاه تهران و مک گیل،1359).
        ـ کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، (تهران سروش، 1375، ج1).
        ـ کانت، ایمانوئل، تمهیدات، ترجمه غلامعلی حداد عادل، (تهران، مرکز نشر دانشگاهی،1367).
        ـ کرم، یوسف، تاریخ الفلسفه الیونانیه، (لبنان، دارالقلم، 1979م).
        ـ کمپرتس، تئودور، متفکران یونانی، ترجمه محمدحسن لطفی، (تهران، خوارزمی،1375).
        ـ گاتری، دبلیو. کی. سی، تاریخ فلسفه یونان، ترجمه حسن فتحی، (تهران، فکر روز،1375).
        ـ لوین و دیگران، فلسفه یا پژوهش حقیقت، ترجمه سیدجلال الدین مجتبوی، (تهران، جاویدان1351،).
        ـ مجموعه آثار افلاطون، رسالة تئاتتوس، ترجمه محمدحسن لطفی، (تهران، خوارزمی،1380).
        ـ مهدوی، یحیی، شکّاکان یونان، (تهران، خوارزمی،1376).
        ـ هاسپرس، جان، درآمدی بر فلسفه تحلیلی، ترجمه سهراب علوی نیا، (تهران، مرکز ترجمه و نشر کتاب،1370).
        -Barry, stroud The, Significance of philosophical Scepticism, (Oxford: Clarendon Press, 1984);
        -Copleston, F. A History of Philosophy, (USA: Newman, Press, 1985);
        -Craig, Edward, Routledge Encyclopedia of philosophy, (London, Routledge, 1998);
        -Eversonl, Stephen, Companion to Ancient Thought: Epistemology, (Cambridge, universiy Press, 1990);
        -Harman, Gilbert, Skepticism and the Definition of Knowledge, (USA: Harward University, 1990);
        -Kekes, John, A Justification of Rationality, (USA: state University of NewYork, 1976);
        -Lehrer, Keith, Theory of Knowledge, (USA: Westview Press, 1990) ch.9;
        -Luper- Foy, steven, The Possibility of Knowledger: Nozick and His critics, (USA: Rowman, 1987);
        -Michael, Williams, Unnatural Doubts, (Oxford: Blackweel, 1991);
        -Moore,G.E,Four Forms of Scepticism,in Philosophical Papers, (London, Routledge, 2002);
        -Moser, Paul, The Theory of Knowledg, (Oxford: Oxford University Press, 1998) Chs.1,8;
        -Nozick, R. Philosophical Explanation, (Oxford: Oxford, University Press, 1981);
        -Popkin, Richard, Skepticism, in Encyclopedia of Philosophy, P. Edwards (ed.) &... in Encyclopedia of Routledge Philosophy, E. Craig(ed.);
        -Popkin, Richard, The History of Scepticism from Erasmus to Spinonza, (London: Colfornia University Press , 1979);
        -Rescher, Nicholas, Scepticism, (Oxford: Blackwell, 1980);
        -Unger, Peter, Ignorance, (Oxford: Oxford University Press, 1975)'
        -Weintraub, Ruth, The Sceptical challange, (London: Routledge, 1997);
        -Williams,Michael, Problems of Knowledge, (Oxford: Oxford University,2001);
        -Zeller, E, Otlines of the History of Greek Philosophy, Translated by L.R, Parmer (London: Routledge, 13th Edition, 2001);
        -Zeller, E, The Stoics Epicureans & Skeptics, (London: Longmans, Green, 1880);
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh yazdi, Mohammad.(2024) Scepticism and Relativism. Ma`rifat Falsafi, 2(1), 57-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Hoseinzadeh yazdi."Scepticism and Relativism". Ma`rifat Falsafi, 2, 1, 2024, 57-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh yazdi, M.(2024) 'Scepticism and Relativism', Ma`rifat Falsafi, 2(1), pp. 57-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh yazdi, M. Scepticism and Relativism. Ma`rifat Falsafi, 2024; 2(1): 57-108