Writers:
Meytham / PhD Student of Islamic Philosophy Baqer al-Uloom University
Pages:
67-84
Receive Date: 2025/02/17
Accept Date: 2025/02/17
Abstract:
David Hume has had a considerable effect on the modern philosophy with his empiricist approach. In his first and the most important philosophical book which was indeed a treatise on human’s nature, he dealt with an explanation of the essentiality and identity of the mind and the mental states. Here, we investigate and review Hume’s view using an analytical-descriptive method. In his negative position, Hume adduces some of the ambiguous or fallacious bases to maintain that the essentiality and identity and absolute simplicity of the mind are without effect and, accordingly, are senseless. In his positive position, however, he defends the essentiality and the imperfect identity of the mental states. Finally, due to contradictions in the positive position, he held that the skepticism is preferable. Skepticism, in Hume’s philosophy, means lack of satisfactory metaphysical account of natural beliefs, and not the lack of the natural beliefs themselves. The main problem in Hume’s account is his negligence of intuitive knowledge and the function of the intellect in using it. It seems that by adducing the intuitive knowledge, one can present a more persuasive account of the soul’s essentiality and its distinction from the phenomena and states of the soul. Accordingly, there is an essence called soul upon which the sensual states rest.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تحلیل انتقادی دیدگاه دیوید هیوم درباره جوهریت و اینهمانی ذهن
Abstract:
هیوم با رویکرد تجربهگرایانهاش تأثیر بسزایی بر فلسفه مدرن گذاشت. وی در نخستین و مهم ترین کتاب فلسفی خود، رسالهای درباره طبیعت آدمی، به تبیین جوهریت و این همانی ذهن و احوال ذهنی پرداخت. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی-انتقادی، دیدگاه هیوم نقد و بررسی می شود. هیوم در موضع سلبی خود، با استناد به برخی مبانی مبهم یا مخدوش، جوهریت و این همانی و بساطت کامل ذهن را بدون انطباع و در نتیجه، بدون ایده و بیمعنا دانست؛ اما در موضع ایجابی خود، از جوهریت و این همانی ناقص احوال ذهنی دفاع کرد؛ ولی در نهایت به سبب تناقضات موجود در موضع ایجابی، به رجحان شکاکیت حکم داد. شکاکیت در فلسفه هیوم، به معنای فقدان شرح متافیزیکال رضایت بخش نسبت به اعتقادات طبیعی(نه فقدان خودِ اعتقادات طبیعی) است. مشکل اساسی تبیین هیوم، غفلت از علم حضوری و کارکرد عقل در تنبّه به آن است. به نظر میرسد با استناد به علم حضوری میتوان تبیین قانعکنندهتری از جوهریت نفس و تمایزش با پدیده ها و حالت های نفسانی ارائه داد؛ براین اساس جوهری به نام نفس وجود دارد که حالات نفسانی قائم به آن هستند.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Yousefi, Mohammad Taghi, , Meytham.(2025) A Critical Analysis of David Hume’s View on the Essentiality and Identity of Mind. Ma`rifat Falsafi, 15(2), 67-84
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad Taghi Yousefi; Meytham ." A Critical Analysis of David Hume’s View on the Essentiality and Identity of Mind". Ma`rifat Falsafi, 15, 2, 2025, 67-84
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Yousefi, M, , M.(2025) ' A Critical Analysis of David Hume’s View on the Essentiality and Identity of Mind', Ma`rifat Falsafi, 15(2), pp. 67-84
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Yousefi, M, , M. A Critical Analysis of David Hume’s View on the Essentiality and Identity of Mind. Ma`rifat Falsafi, 2025; 15(2): 67-84