Pages:
7-22
Receive Date: 2025/02/17
Accept Date: 2025/02/17
Abstract:
The two philosophical terms ‘essential being’ and ‘accidental being’ are keys to the understanding of some of the most important foundations in transcendental theosophy. The present article is seeking to clarify the nature of these two terms in Mulla Sadra and its distinction from their meanings in the Isharqi (illuminative philosophy) viewpoint. This is because in the system of Ishraq’s theosophy, the nature of essential and accidental beings is merely rational and subjective, with no objective determination, whether independent or abstract. In the system of transcendental theosophy, however, the existence is the essential being, and all its external attributions are accidental beings, requiring a mediator of attribution. This medium which makes those attributes to be metaphorically described as existent, and only abstractly actualizing them in the outside world, has its roots in the existential unitary relationship of those attributes with the core of existence. In Mulla Sadra’s view, these accidental beings have at least two instances as far as the various types of existential relationship are concerned: the primary intelligibles, and secondary philosophical intelligibles. Each of these two instances is metaphorically present in the real world in its unique way. The metaphorical existence of primary intelligibles is called nafaadi mode, and the metaphorical existence of secondary philosophical intelligibles is called indemaji mode.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :موجود بالذات و موجود بالعرض از نگاه صدرالمتألهین و حکیم اشراقی
Abstract:
دو اصطلاح فلسفی موجود بالذات و موجود بالعرض، در حکمت متعالیه کلید فهم برخی از مهم ترین مبانی هستند. این مقاله درصدد پاسخ به چیستی این دو اصطلاح در فرهنگ صدرا و توضیح تمایز آن با معنای مقصود در فرهنگ اشراقی است؛ چراکه در نظام حکمت اشراق، ماهیت موجود بالذات و موجود بالعرض عقلی صرف و ذهنی محض است که هیچ نحو تقرر عینی، چه استقلالی و چه انتزاعی ندارد؛ لیکن در نظام حکمت متعالیه، وجود به عنوان موجود بالذات است و همهی احکام آن در خارج موجود بالعرض هستند؛ موجودیت بالعرضی که برای تحقق در خارج به واسطه در عروض نیاز دارد. این واسطه که موجب اتصاف مجازی آن احکام به وصف موجودیت می گردد و آن را به نحو انتزاعی در خارج محقق می سازد، ریشه در ارتباط وجودی اتحادی آن احکام با متن وجود دارد. در فرهنگ صدرا این موجودات بالعرض به لحاظ اقسام ارتباط وجودی دست کم دو نوع مصداق دارند: معقولات اولی و معقولات ثانیه فلسفی. این دو مصداق هریک به نحوی خاص به گونهی مجازی در متن واقع هستند و البته به موجودیت مجازی معقولات اولی، حیثیت نفادی و به موجودیت مجازی معقولات ثانیهی فلسفی، حیثیت اندماجی گویند.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fazli, Ali, Akbariyan, Reza.(2025) The Essential Being and the Accidental Being in the Viewpoints of Mulla Sadra the Ishraqi Philosopher. Ma`rifat Falsafi, 15(1), 7-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali Fazli; Reza Akbariyan."The Essential Being and the Accidental Being in the Viewpoints of Mulla Sadra the Ishraqi Philosopher". Ma`rifat Falsafi, 15, 1, 2025, 7-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fazli, A, Akbariyan, R.(2025) 'The Essential Being and the Accidental Being in the Viewpoints of Mulla Sadra the Ishraqi Philosopher', Ma`rifat Falsafi, 15(1), pp. 7-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fazli, A, Akbariyan, R. The Essential Being and the Accidental Being in the Viewpoints of Mulla Sadra the Ishraqi Philosopher. Ma`rifat Falsafi, 2025; 15(1): 7-22