Ma`rifat Falsafi, Volume 13, Issue 3, No 51, Year 2024 , Pages 129-151

    نقد و بررسى مجرد یا مادى بودن ادراک حسى

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    ✍️ Mohammad hasan / دکتری فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / fatemizxc@yahoo.com
    Askari Soleymani Amiri / استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / solymaniaskari@mihanmail.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقد و بررسى مجرد یا مادى بودن ادراک حسى
    Abstract: 

    این پژوهش درباره یکى از احکام هستى شناختى ادراک حسى است. نگاه هستى شناسانه به ادراک حسى احکامى دارد؛ از آن جمله (که شاید مهم ترین آن نیز به شمار مى آید)، مجرد یا مادى و فیزیکى بودن ادراک است و از بین انواع ادراک، ادراک حسى به دلیل ارتباط مستقیم با خارج، بیشتر در مظان مادى و فیزیکى بودن است؛ لذا در این پژوهش مى کوشیم نظریات مادى بودن ادراک حسى را رد کنیم. براى رسیدن به مقصود، مسئله را از دو دیدگاه حصولى و حضورى بررسى کرده ایم، و براى جلوگیرى از اطاله، از سویى دیدگاه مؤسسان سه مکتب مشاء، اشراق و حکمت متعالیه و از سوى دیگر دیدگاه روان شناسان احساس و ادراک را محور قرار داده ایم و از امور دیگر چشم پوشى کرده ایم. حاصل این تتبع آن است که قول ابن سینا و روان شناسان و فیزیولوژیست ها در ادراک حسى به مادى بودن آن مى انجامد و به دلیل نقدهاى فراوان، مردود است، و قول اشراقیون که قایل به حضورى بودن ادراک حسى اند و قول پیروان صدرالمتألهین که به حصولى بودن ادراک حسى معتقدند، هر دو به تجرد ادراک مزبور مى انجامد و مورد تأییدند.  

    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad hasan, Soleymani Amiri, Askari.(2024) نقد و بررسى مجرد یا مادى بودن ادراک حسى. Ma`rifat Falsafi, 13(3), 129-151

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad hasan ; Askari Soleymani Amiri."نقد و بررسى مجرد یا مادى بودن ادراک حسى". Ma`rifat Falsafi, 13, 3, 2024, 129-151

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Soleymani Amiri, A.(2024) 'نقد و بررسى مجرد یا مادى بودن ادراک حسى', Ma`rifat Falsafi, 13(3), pp. 129-151

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Soleymani Amiri, A. نقد و بررسى مجرد یا مادى بودن ادراک حسى. Ma`rifat Falsafi, 2024; 13(3): 129-151