Ma`rifat Falsafi, Volume 13, Issue 1, No 49, Year 2025 , Pages 125-144

    Tafsir Nafs Al-amr Be Nafs Al-Sh'ay

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Akbar Faydeie / Educator in Department of Philosophy and Islamic Theosophy Shahid Madani University of Azerbaijan / faydei@yahoo.com
    Naser al-Reza Ziyaei-nia / PhD Student of Philosophy and Principles [of Jurisprudence]/ Seminary, Qom / 17561naser@gmail.com
    Abstract: 
    The oldest theory about the nature of truth and falsity is Aristotle's theory of correspondence, or defining the truth of propositions as their consistency with reality. Muslim philosophers have justified the criterion of truth and falsity according to that theory, interpreting the reality of propositions as Tafsir Nafs Al-amr Be Nafs Al-Sh'ay. Defining the truth and falsity of propositions by corresponding them to "Tafsir Nafs Al-amr Be Nafs Al-Sh'ay" among Muslim philosophers has led to the objection that application of this definition to the mental and true propositions seems to be unjustifiable. Thus, they have sought to analyze the concept of " Tafsir Nafs Al-amr Be Nafs Al-Sh'ay" to show how the truth of various propositions are established through reality. In analyzing the concept of Tafsir Nafs Al-amr Be Nafs Al-Sh'ay and its correspondence to various propositions, they have presented different interpretations including " Tafsir Nafs Al-amr Be Nafs Al-Sh'ay" The present article studies and explains it.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تفسیر نفس الامر به نفس الشى ء
    Abstract: 
    کهن ترین نظریه درباره ماهیت صدق و کذب، نظریه مطابقت صدق ارسطویى یا تعریف حقیقت و  صدق قضایا به سازگارى آن با واقع است که فلاسفه مسلمان، معیار صدق و کذب را براساس همین  نظریه توجیه، و از واقع قضایا به «نفس الامر» تعبیر کرده اند. تعریف حقیقت و صدق قضایا به  مطابقت با «نفس الامر» در میان حکماى اسلامى، موجب پیدایش این اشکال شده است که دیده اند  انطباق این تعریف درباره قضایاى ذهنیه و حقیقیه ناموجه جلوه مى کند؛ ازاین رو در پى آن بوده اند  که با تحلیل مفهوم «نفس الامر»، نحوه صدق قضایاى مختلف را با واقع نشان دهند. ایشان در تحلیل  مفهوم «نفس الامر» و انطباق آن بر انواع قضایا، تفاسیر مختلفى آورده اند که ازجمله تفسیر  «نفس الامر» به «عقل فعال»، «واقعیه کل شى ء بحسبه» و... که مشهورترین آن آرا، تفسیر «نفس الامر»  به «نفسى الشى ء» یا «شى ء فى حد ذاته» است؛ و نوشتار حاضر به توضیح و بررسى آن مى پردازد.  
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Faydeie, Akbar, Ziyaei-nia, Naser al-Reza.(2025) Tafsir Nafs Al-amr Be Nafs Al-Sh'ay. Ma`rifat Falsafi, 13(1), 125-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Akbar Faydeie; Naser al-Reza Ziyaei-nia."Tafsir Nafs Al-amr Be Nafs Al-Sh'ay". Ma`rifat Falsafi, 13, 1, 2025, 125-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Faydeie, A, Ziyaei-nia, N.(2025) 'Tafsir Nafs Al-amr Be Nafs Al-Sh'ay', Ma`rifat Falsafi, 13(1), pp. 125-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Faydeie, A, Ziyaei-nia, N. Tafsir Nafs Al-amr Be Nafs Al-Sh'ay. Ma`rifat Falsafi, 2025; 13(1): 125-144