Writers:
احمد علی اکبر مسگری / Assistant Professor, Department of Philosophy/ Shahid Beheshti University.
Pages:
121-144
Receive Date: 2025/02/16
Accept Date: 2025/02/16
Abstract:
As a mathematician, Frege enters a disputable discussion that has preoccupied important philosophical schools – including realism, idealism and empiricism – for years. This discussion that can be generally called ‘the relationship between mind and entity’ is put forward by Frege in order to present an acceptable explanation on the basis of mathematics. In Frege’s view, a disciplined thinker who finds himself interacting with others in the world, the theories put forward in this regard are not satisfying. These theories – which lead to psychologicism, subjectivism, relativism, and restricting beings to sensible ones – are not capable of explaining the basis of knowledge and perception and their relationship. Frege seeks a basis of thought that is not merely restricted to some postulates and works on objective things available for all, a basis that can strengthen the scientific explanation. In this essay, while stating a background of objectivity on Kant’s thought, we investigate the explanation of objectivity in Frege’s thought, referring, accordingly, to availability of objective meaning, unlike what is common among the hermeneutists.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :فرگه و مسئله عینیت نقدى بر عنان گسیختگى معنا
Abstract:
از جایگاه یک ریاضى دان، فرگه وارد بحث مناقشه انگیزى مى شود که مکاتب مهم فلسفى از جمله رئالیسم، ایدئالیسم و تجربه گرایى مدت ها به آن اشتغال داشتند. این حیطه بحث که مى توان آن را با نام کلى نحوه ارتباط ذهن و عین مشخص کرد، در اندیشه فرگه به منظور ارائه توضیح مقبولى درباره شالوده ریاضیات مطرح مى شود. براساس دیدگاه فرگه، کسى که خود را در جهان و در تعامل با دیگران مى دید، نظریات مطرح در این زمینه راضى کننده نبود. این نظریات که به روان شناسى گرایى، خودانگارى، نسبى گرایى و منحصر دانستن عرصه موجودات در امور محسوس مى انجامند، نمى توانند به خوبى از عهده توضیح بناى علم و ادراک و نحوه ارتباط با دیگرى برآیند. فرگه به دنبال بنیادى از اندیشه است که صرفا عبارت از چند اصل موضوعى نبوده، بلکه امر عینى و در دسترس همگان را پیش چشم داشته باشد؛ بنایى که مى تواند تبیین علمى را استوار سازد. در این جستار ما ضمن بیان پیش زمینه اى از نحوه تدارک عینیت در اندیشه کانت، درباره تبیین عینیت در اندیشه فرگه تحقیق مى کنیم و از حاصل آن، برخلاف آنچه میان هرمنوتیسین ها شایع است، اشاراتى به در دسترس بودن معناى عینى خواهیم داشت.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Janbaz, Omid Reza, , .(2025) Frege and the Problem of Objectivity; a Criticism of Waywardness of Meaning. Ma`rifat Falsafi, 12(2), 121-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Omid Reza Janbaz; ."Frege and the Problem of Objectivity; a Criticism of Waywardness of Meaning". Ma`rifat Falsafi, 12, 2, 2025, 121-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Janbaz, O, , .(2025) 'Frege and the Problem of Objectivity; a Criticism of Waywardness of Meaning', Ma`rifat Falsafi, 12(2), pp. 121-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Janbaz, O, , . Frege and the Problem of Objectivity; a Criticism of Waywardness of Meaning. Ma`rifat Falsafi, 2025; 12(2): 121-144