Pages:
101-120
Receive Date: 2025/04/09
Accept Date: 2025/04/09
Abstract:
Unlike Frege and Russell, Kripke holds that proper names and generic names do not have the role of giving meaning; rather, they denote something and serve as labels. He maintains that these two types of names are fixed designators denoting one single thing in all possible worlds, with no change in what they designate. So, they cannot be equal to epithets which are changeable designators. In the light of principality of existence, one can defend Kripke’s belief on proper name. According to principality of existence, just existence has filled out the outer world, not nature and epithet. Thus, proper names are the names denoting external realities with true existence that denote one single thing everywhere. Generic names, however, are those names denoting the nature which is an abstract and general thing.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تبیین دیدگاه کریپکى درباره اسم خاص و اسم جنس و تطبیق آن با اصالت وجود
Abstract:
کریپکى برخلاف فرگه و راسل معتقد است که اسم خاص و اسم جنس نقش معنابخشى ندارند، بلکه صرفا دلالت بر مدلول کرده، مانند برچسب عمل مى کنند. وى بر آن است که این دو اسم، دال هاى ثابتى هستند که در همه جهان هاى ممکن بر یک چیز دلالت مى کنند و مدلولشان از یک جهان به جهان دیگر تغییر نمى یابد. بدین ترتیب نمى توان آنها را با اوصاف که دال متغیرند، هم ارز دانست. مقاله حاضر درصدد است نشان دهد که در پرتو اصالت وجود مى توان از عقیده کریپکى درباره اسم خاص، دفاع کرد. طبق اصالت وجود، نه ماهیت و وصف، بلکه صرفا وجودْ متن عالم خارج را پر کرده است. لذا اسم خاص بر واقعیات خارجى که حقیقت وجودى دارند و در همه جهان هاى ممکن بر یک چیز دلالت مى کنند، اطلاق مى شود؛ اما در مقابل اسم جنس صرفا به ماهیت که امرى ذهنى و کلى است اطلاق مى شود. لذا طبق مبانى اصالت وجود، در اینجا نمى توان با کریپکى موافقت کرد و اسم جنس را بدون معنا دانست.
References:
- صدرالمتألهین، 1981، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت، دار احیاءالتراث العربى.
- ـــــ ، 1363، المشاعر، تهران، طهورى.
- عبودیت، عبدالرسول، 1385، درآمدى به نظام حکمت صدرایى، تهران و قم، سمت و مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره.
- مطهرى، مرتضى، 1383، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
- Caplan, B., 2007, "on Sense and Direct Reference", in M. Davidson, on Sense and Direct Reference, Boston, mary lyn uhl.
- Donnellan, K. S, 1996, "Reference and Definite Description", The Philosophical Review, no. 75, p. 281-304.
- Frege, G., 2007, "On Sense and Reference", in M. Davidson, on Sense and Direct Reference, Boston, mary lyn uhl.
- Kripke, S., 1971, "Identity and Necessity", in M. K. Munitz, Identity and Individuation, New York,
- _____ , 1980, Naming and Necessity, United States, Harvard University.
- Lycan, W., 2008, Philosophy of Language: a Contemporary Introduction, New York & London, Routledge.
- Mill, J.S, 2007, On Sense and Direct Reference, Boston, Mary Lyn Uhl.
- New York University Press.
- Putnam, H., 1975, "The Meaning of Meaning", in M. Davidson, On Sense and Direct Reference, California, Mc Graw Hill.
- Russell, B., 1905, "On Denoting", Mind, p. 479-493.
- Salmon, N., 1998, "Nonexistence", Nous, p. 277-319.
- Searl, J., 1958, "Proper Names", Mind, n. 67, p. 166-173.
- Strawson, P., 1950, "On Referring", Mind, no. 59, p. 320-344.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amiriyan, Mahdi, Ismaelie Karizi, GholamAli.(2025) Explaining Kripke’s View on Proper Name and Generic Name, in Comparison with the Principality of Existence. Ma`rifat Falsafi, 12(2), 101-120
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdi Amiriyan; GholamAli Ismaelie Karizi."Explaining Kripke’s View on Proper Name and Generic Name, in Comparison with the Principality of Existence". Ma`rifat Falsafi, 12, 2, 2025, 101-120
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amiriyan, M, Ismaelie Karizi, G.(2025) 'Explaining Kripke’s View on Proper Name and Generic Name, in Comparison with the Principality of Existence', Ma`rifat Falsafi, 12(2), pp. 101-120
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amiriyan, M, Ismaelie Karizi, G. Explaining Kripke’s View on Proper Name and Generic Name, in Comparison with the Principality of Existence. Ma`rifat Falsafi, 2025; 12(2): 101-120