Ma`rifat Falsafi, Volume 7, Issue 2, No 26, Year 2025 , Pages 41-70

    نگاهى به «نفس» و «ذهن» و نقش آنها در ادراک

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نگاهى به «نفس» و «ذهن» و نقش آنها در ادراک
    Abstract: 
    در مقاله حاضر، از اهمیت علم و ادراک سخن مى‏رود و بر نقش نفس و ذهن در این زمینه تأکیدمى‏شود. با اینکه نفس شریف‏ترین عنصر ذاتى و واقعیتِ وجودى انسان است، امّا به نظر مى‏رسدقدر آن مجهول مانده است. نفس نه تنها با قلب و عقل، بلکه گاه با ذهن نیز مترادف گرفته مى‏شود.ادّعاى نگارنده این مقاله آن است که اهمیت نفس از ذهن بیشتر است و در واقع، بین آن دو، رابطهعموم و خصوص مطلق وجود دارد. با در نظر گرفتن نقش ارزنده نفس، مى‏توان گفت که: «علم»حضور معلوم و یا اعیان خارجى در نزد نفس است. هم‏زمان، ذهن انعکاسات اعیان خارجى رادریافت و ثبت مى‏کند و موجود ذهنى را تشکیل مى‏دهد که این موجود به نوبه خود، در حضورنفس قرار مى‏گیرد و ادراک مى‏شود. بنابراین، نفس با اشراف بر اعیان خارجى از یک‏طرف و بااشراف بر موجود ذهنى از طرف دیگر ـ هم‏زمان ـ دو کارکرد دارد و موجود عینى و ذهنى را ادراکمى‏کند. بدیهى است که موجود ذهنى برگرفته از موجود خارجى، و موجود خارجى نیز قائم به خودو مستقل از ذهن آدمى است. حکم، به مثابه عمل نفسانى، در تأیید اعیان خارجى و نیز انعکاساتذهنى نقش دارد.
    References: 
    • ـ نهج‏البلاغه، ترجمه سید على‏نقى فیض‏الاسلام، تهران، تاریخ مقدّمه، 1351.
    • ـ ابراهیمى دینانى، غلامحسین، قواعد کلّى فلسفى در فلسفه اسلامى، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقاتفرهنگى، 1370.
    • ـ ـــــ ، منطق و معرفت در نزد غزالى، تهران، امیرکبیر، 1367.
    • ـ اراکى، محسن، «حقیقت ادراک و مراحل آن در فلسفه ملّاصدرا»، معرفت فلسفى، ش 4 (تابستان 1383)،ص63ـ79.
    • ـ ارسطو، درباره نفس، ترجمه و تعلیقات و حواشى علیمراد داودى تهران، دانشگاه تهران، 1349.
    • ـ استیس، والتر، فلسفه هگل، ترجمه حمید عنایت، تهران، جیبى، 1352.
    • ـ اکبرى، رضا، «وجود ذهنى از منظرى دیگر»، خردنامه صدرا، ش 14 (زمستان 1377)، ص 37ـ49.
    • ـ بهشتى، احمد، «علم واجب‏الوجود از دیدگاه صدرالمتألّهین»، در: مجموعه مقالات همایش جهانى حکیمملّاصدرا، تهران، بنیاد حکمت صدرا، 1380.
    • ـ تهانوى، محمّدعلى‏بن على، کشّاف اصطلاحات‏الفنون، تصحیح محمّد وحید و دیگران، کلکته، طبع طهران،1967م.
    • ـ جبر، فرید و دیگران (ویراستاران)، موسوعة مصطلحات علم‏المنطق عندالعرب، بیروت، مکتبة لبنانناشرون، 1996.
    • ـ حافظ شیرازى، محمّد، دیوان حافظ شیرازى، تهران، انجمن خوشنویسان ایران، 1368.
    • ـ حلّى، یوسف‏بن على، کشف‏المراد فى شرح تجریدالاعتقاد، قم، مکتبه مصطفوى، بى‏تا.
    • ـ خراسانى، شرف‏الدین، از سقراط تا ارسطو، تهران، دانشگاه ملى ایران، 1352.
    • ـ خوانسارى، محمّد، فرهنگ اصطلاحات منطقى، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، 1376.
    • ـ رازى، فخر، المباحث المشرقیة، تهران، اسدى، 1996م.
    • ـ زبیدى، محمّدمرتضى، تاج‏العروس فى شرح‏القاموس، بیروت، دارالکتب العربى، 1410ق.
    • ـ زیباکلام، فاطمه، سیر اندیشه فلسفى در غرب، تهران، دانشگاه تهران، 1378.
    • ـ سجادى، سیدجعفر، مصطلحات فلسفى صدرالدین شیرازى، تهران، نهضت زنان مسلمان، بى‏تا.
    • ـ سرل، جان. ار.، ذهن، مغز و علم، ترجمه و تحشیه امیر دیوانى، قم، بوستان کتاب، 1382.
    • ـ صدوقى سها، منوچهر، شرح جدید منظومه سبزوارى، کتاب اول در امور عامّه، طهران، کتابخانه فارابى،1360.
    • ـ صلیبا، جمیل، فرهنگ فلسفى، ترجمه منوچهر صانعى درّه‏بیدى، تهران، حکمت، 1366.ـ فدائى، غلامرضا، «تصوّر یا تصدیق»، مقالات و بررسى‏ها، دفتر 78 (پاییز و زمستان 1384)، ص 101ـ124.
    • ـ فرامرز قراملکى، احد و طاهرى، مهدى، «خواجه نصیر طوسى»، در: حدیث اندیشه (مصاحبه)، به کوششعبداللّه نصرى، تهران، سروش، 1379.
    • ـ فیضى، مصطفى، مثنوى ملّاصدرا، قم، کتابخانه آیت‏اللّه مرعشى نجفى، 1376.
    • ـ کاپلستون فردریک، تاریخ فلسفه: فیلسوفان انگلیسى (از هابز تا هیوم)، ترجمه جلال‏الدین مجتبوى، تهران،سروش، 1362.
    • ـ کدیور، محسن و سالم، مریم، «بررسى نقش معرفت‏شناسى عقل فعال در حکمت متعالیه»، مقالات وبررسى‏ها، دفتر 78 (پاییز و زمستان 1384)، ص 125ـ143.
    • ـ کشفى، عبدالرسول، «دسته‏بندى نظریه‏هاى توجیه معرفت‏شناختى»، نامه حکمت، ش 8 (پاییز و زمستان1385)، 60ـ77.
    • ـ کیرکگورد، سورن، «انفسى بودن حقیقت است»، در: سیرى در سپهر جان، ترجمه مصطفى ملکیان، تهران، نگاهمعاصر، 1381.
    • ـ گروه پژوهشى فلسفه و کلام اسلامى دانشگاه علوم اسلامى رضوى، مجموعه مقالات معرفت‏شناسى، زیرنظرمحمّدتقى فعالى، مشهد، دانشگاه علوم اسلامى رضوى، 1386.
    • ـ لالاند، آندره، فرهنگ علمى و انتقادى فلسفه، ترجمه غلامرضا وثیق، تهران، فردوسى، 1377.
    • ـ مدرّس زنوزى، ملّاعبداللّه، انوار جلّیة، تصحیح سید جلال‏الدین آشتیانى، تهران، امیرکبیر، 1371.
    • ـ ملّاصدرا (صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازى)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، قم،دایره‏المعارف اسلامى، بى‏تا.
    • ـ ـــــ ، آگاهى و گواهى، ترجمه و شرح انتقادى رساله «تصوّر و تصدیق» از مهدى حائرى یزدى، تهران، مؤسسهپژوهشى حکمت و فلسفه ایران، 1381.
    • ـ هاملین، دیوید و.، تاریخ معرفت‏شناسى، ترجمه شاپور اعتماد، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعاتفرهنگى، 1374.
    • ـ هیئت نویسندگان، تاریخ فلسفه شرق و غرب، زیرنظر سرو پالى و ادا کریشنال، ترجمه جواد یوسفیان، تهران،سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامى، 1367.
    • - McLaughlin, Brian P., Rutledge Encyclopedia of Philosophy, ed. By Edward Craig, London,Rutledge, 1998.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Gholam Reza.(2025) نگاهى به «نفس» و «ذهن» و نقش آنها در ادراک. Ma`rifat Falsafi, 7(2), 41-70

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Gholam Reza ."نگاهى به «نفس» و «ذهن» و نقش آنها در ادراک". Ma`rifat Falsafi, 7, 2, 2025, 41-70

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , G.(2025) 'نگاهى به «نفس» و «ذهن» و نقش آنها در ادراک', Ma`rifat Falsafi, 7(2), pp. 41-70

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , G. نگاهى به «نفس» و «ذهن» و نقش آنها در ادراک. Ma`rifat Falsafi, 2025; 7(2): 41-70