Ma`rifat Falsafi, Volume 11, Issue 1, No 41, Year 2025 , Pages 11-38

    The Relation between Essence and Accident

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Abdolrasuol Oboodiyat / Professor in Imam Khomeini Educational and Research Institute. / marifat@qabas.net
    Abstract: 
    In Philosophical books, under the topic of Intelligibles, there are so many discussions on various types of ‘essences’ and ‘accidents’. However, there is no separate discussion on the relation between essence and accident. Rather, this has been discussed, inter alia, in a passing way. The issue suffers some complexities and contradictions; and there are disagreements concerning it. Accordingly, here, we have dealt with it as a separate discussion. Here, after the introduction, various views on the relation between essence and accident have been mentioned. Then, the drawbacks of each view have been reviewed; and finally, by presenting some solutions and implicitly comparing them we have prepared, in an attempt to set a criterion for accident, the ground to substitute the “separability” of essence from accident for their “existential polarity”.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رابطه جوهر و عرض
    Abstract: 
    در کتاب هاى فلسفى، در مبحث مقولات، درباره انواع جواهر و اعراض، فراوان بحث شده است، اما درباره رابطه عرض و جوهرى که موضوع آن است بحث مستقلى وجود ندارد و فقط در مواضع متعددى، به طور متفرق، در ضمن بیان مطالب دیگر، اشاره وار از آن سخن به میان آمده است. این بحث، هم دچار اشکالات و تعارضاتى است هم در آن اختلاف نظر هست. به این جهت، در این مقاله، مستقلاً به آن پرداخته شده است. پس از مقدمه دیدگاه هاى متفاوتى درباره رابطه عرض و جوهر مطرح شده؛ سپس مشکلات هریک از دیدگاه ها بررسى شده است و سرانجام با ارائه راه حل و مقایسه ضمنى آنها زمینه براى این نتیجه فراهم شده است که در مقام تعیین معیارى براى عرض، انفکاک پذیرى عرض از جوهر جایگزین مغایرت وجودى آنها شود.
    References: 
    • ابن سینا، حسین بن عبدالله (1404ق)، الشفاء، المنطق، ج 1 (المعقولات)، قم، مکتبة آیه العظمى المرعشى النجفى.
    • بهمنیاربن مرزبان (1349)، التحصیل، تهران، دانشگاه تهران.
    • فخررازى، محمدبن عمر (1411ق)، المباحث المشرقیه، قم، بیدار.
    • سهروردى، شهاب الدین (1355)، مجموعه مصنفات، تهران، انجمن فلسفه ایران.
    • صدرالمتألهین (1382)، الشواهد الربوبیه، تهران، بنیاد حکمت اسلامى صدرا.
    • ـــــ (بى تا)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیه الاربعة، قم، مکتبه المصطفوى.
    • ـــــ (1382)، تعلیقه بر الهیات شفا، تهران، بنیاد حکمت اسلامى صدرا.
    • طباطبائى، سیدمحمدحسین (1364)، بدایة الحکمة، قم، جامعه مدرسین.
    • ـــــ (1362)، نهایة الحکمة، قم، جامعه مدرسین.
    • مدرس زنورى، على (1378)، مجموعه مصنفات، تهران، اطلاعات.
    • ـــــ (1376)، بدایع الحکم، قم، الزهراء.
    • مطهرى، مرتضى (1384)، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Oboodiyat, Abdolrasuol.(2025) The Relation between Essence and Accident. Ma`rifat Falsafi, 11(1), 11-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abdolrasuol Oboodiyat."The Relation between Essence and Accident". Ma`rifat Falsafi, 11, 1, 2025, 11-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Oboodiyat, A.(2025) 'The Relation between Essence and Accident', Ma`rifat Falsafi, 11(1), pp. 11-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Oboodiyat, A. The Relation between Essence and Accident. Ma`rifat Falsafi, 2025; 11(1): 11-38