Pages:
163-187
Receive Date: 2025/02/20
Accept Date: 2025/02/20
Abstract:
Pluralism as seen by traditionalists can also be studied and criticized with a philosophical approach, since traditionalists employed certain philosophical foundations towards explaining their theory of pluralism. Some of these foundations are: the gradation of existence, believing in the world of universal beings and the world of ideas, distinction between the extrinsic and intrinsic realms of religion, the division of intellect into universally intuitive and particularly demonstrative, the division of reality into absolute reality and relative one, permissibility of plurally authentic (yet conflicting) interpretations of a single reality, generalizing truth from particular to universal, and certain views concerning human being and his role in the hierarchy of existence.
The present article studies and criticizes the foundations on which traditionalists have laid their theory of pluralism. These are ontological, epistemological and anthropological foundations. Criticizing the above foundations, the article seeks to highlight their ambiguities and weak points.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسى مبانى فلسفى کثرتگرایى در گفتمان سنتگرایىبا تأکید بر اندیشههاى سیدحسین نصر
Abstract:
کثرت گرایى موردنظر سنت گرایان را مى توان با رویکرد فلسفى نیز نقد و بررسى کرد؛ چراکه سنت گرایان در تبیین نظریه کثرت گرایى خود، از برخى مبانى فلسفى نیز بهره برده اند. برخى از این مبانى عبارت اند از: تشکیک وجود، پذیرش عالم کلى و مثال، تمایز میان ساحت ظاهرى و ساحت باطنى دین، تقسیم عقل به کلى شهودى و جزئى استدلالگر، تقسیم واقعیت به واقعیت مطلق و واقعیت نسبى، جواز کثرت تفاسیر حقِ متعارض از یک واقعیتِ واحد، تعمیم حق از جزء به کل و برخى دیدگاه هاى ویژه درباره انسان و نقش او در مراتب هستى. در این نوشتار، به نقد و بررسى مبانى اى پرداخته ایم که سنت گرایان، نظریه کثرت گرایى خود را بر پایه آنها استوار کرده اند. این مبانى در سه حوزه هستى شناسى، معرفت شناسى و انسان شناسى جمع بندى شده اند. در این مقاله به نقد مبانى مزبور پرداخته، سعى مى کنیم جهات ابهام و اشکال آنها را مشخص سازیم.
References:
- اصلان، عدنان، ادیان و مفهوم ذات غایى، مصاحبه اى با جان هیک و سیدحسین نصر»، ترجمه احمدرضا جلیلى (زمستان 1376)، معرفت، ش 23، ص 70ـ79.
- حسین زاده، محمد (1385)، پژوهشى تطبیقى در معرفت شناسى معاصر، چ دوم، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره.
- ـــــ (1388)، درآمدى بر معرفت شناسى و مبانى معرفت دینى، قم، مؤسسه آموزشى وپژوهشى امام خمینى قدس سره.
- خسروپناه، عبدالحسین (1383)، کلام جدید، چ سوم، قم، مرکز مطالعات و پژوهش هاى فرهنگى حوزه علمیه.
- ریچارد، گلین به سوى یک الهیات ناظر به همه ادیان (یک کتاب در یک مقاله)» (زمستان 1373)، حوزه و دانشگاه، ش 1، ص 58ـ62.
- سبحانى، جعفر (1412ق)، الالهیات على هدى الکتاب و السنة و العقل، چ سوم، قم، المرکز العالمى للدراسات الاسلامیه.
- شووان، فریتیوف (1383)، اسلام و حکمت خالده، ترجمه فروزان راسخى، تهران، هرمس.
- ـــــ (1362)، شناخت اسلام، ترجمه ضیاءالدین دهشیرى، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
- ـــــ (1381)، گوهر و صدف عرفان اسلامى، ترجمه مینو حجت، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردى.
- عبده، محمد (1414ق)، رساله توحید، بیروت، دارالشروق.
- عبودیت، عبدالرسول (1385)، درآمدى بر نظام حکمت صدرایى، تهران، سمت.
- لگنهازن، محمد (1379)، اسلام و کثرت گرایى دینى، ترجمه نرجس جواندل، قم، طه.
- مصباح، محمدتقى (1378)، آموزش فلسفه، تهران، سازمان تبلیغات اسلامى.
- ملّاصدرا (صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازى) (1382)، الشواهد الربوبیة، قم، مطبوعات دینى.
- ـــــ (1981م)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت، داراحیاء التراث العربى.
- ناس، جان بى (1370)، تاریخ جامع ادیان، ترجمه على اصغر حکمت، چ پنجم، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامى.
- نبویان، سیدمحمود (1381)، پلورالیزم دینى، تهران، دانش و اندیشه معاصر.
- نصر، سیدحسین (1381)، اسلام و تنگناهاى انسان متجدد، ترجمه انشاءاللّه رحمتى، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهرودى
- ـــــ (1382 الف)، آرمان ها و واقعیت هاى اسلام، ترجمه انشاءاللّه رحمتى، تهران، جامى.
- ـــــ (1382 ب)، آموزه هاى صوفیانه از دیروز تا امروز، ترجمه حسین حیدرى و محمدهادى امینى، تهران، قصیده سرا.
- ـــــ (1382ج)، جاودان خرد، ترجمه حسن حسینى، تهران، سروش.
- ـــــ (1380الف)، معرفت و امر قدسى، ترجمه فرزاد حاجى میرزایى، تهران، فرزان روز.
- ـــــ (1380ب)، معرفت و معنویت، ترجمه انشاءاللّه رحمتى، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهرودى.
- ـــــ (1379)، نیاز به علم مقدس، ترجمه حسین میناوندى، قم، مؤسسه فرهنگى طه.
- Hick, John (1977), "Eschatological Verification Reconsidered", in the Problems of Religious Pluralism, New York, St. Martins Press.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nur-Muhammadi, Yahya, Jafari, Mohammad.(2025) A Study of the Philosophical Foundations of Pluralism in the Discourse of Traditionalism; with Special Focus on Seyyed Hossein Nasr. Ma`rifat Falsafi, 10(4), 163-187
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Yahya Nur-Muhammadi; Mohammad Jafari."A Study of the Philosophical Foundations of Pluralism in the Discourse of Traditionalism; with Special Focus on Seyyed Hossein Nasr". Ma`rifat Falsafi, 10, 4, 2025, 163-187
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nur-Muhammadi, Y, Jafari, M.(2025) 'A Study of the Philosophical Foundations of Pluralism in the Discourse of Traditionalism; with Special Focus on Seyyed Hossein Nasr', Ma`rifat Falsafi, 10(4), pp. 163-187
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nur-Muhammadi, Y, Jafari, M. A Study of the Philosophical Foundations of Pluralism in the Discourse of Traditionalism; with Special Focus on Seyyed Hossein Nasr. Ma`rifat Falsafi, 2025; 10(4): 163-187