Pages:
51-74
Receive Date: 2025/02/16
Accept Date: 2025/02/16
Abstract:
Philosophy deals with the “existent”. Existent is usually analyzed into existence and quiddity. Investigating into existence and quiddity, philosophers have attached principality to existence. Some of them have considered existences as heterogeneous. However, transcendent philosophers have turned to gradation of existence denying heterogeneity of existences. On the other hand, men of mystic knowledge have considered existence as a particular one. Having a more profound consideration, Mulla Sadra has referred the multiplicity of existence to manifestations of the reality of existence, and like the men of mystic knowledge has counted the reality of existence – the very existence of God- as a particular one. Hence he has referred the hierarchical multiplicity to existences and effects which are the manifestations of that reality, and there is no gradation between the reality of existence and its manifestations but based on subjective consideration. The claim of the men of mystic knowledge that the reality of existence is a particular one, and the rest are its manifestations can be proved in three ways: Firstly through the infinity of the necessary being, secondly through the pure connection of the beings other than the necessary being to Him, and thirdly through the definition of gradation and the property or quality of the necessary by itself. Therefore, beginning with the principality of existence and reaching the particular unity of existence, Mulla Sadra’s philosophy has considered the multiple existences as manifestations of that particular one.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :حقیقت وجود و ظهورات آن در حکمت متعالیه
Abstract:
فلسفه از «موجود» بحث مى کند؛ موجود معمولاً به وجود و ماهیت تحلیل مى شود. فیلسوفان، با تأمّل در وجود و ماهیت، اصالت را به وجود داده اند. عدّه اى از آنها وجودها را متباین دانسته اند؛ ولى حکماى متعالى به تشکیک در وجود روى آورده، و تباین در وجودها را نفى کرده اند. از سوى دیگر، اهل معرفت وجود را واحد شخصى دانسته اند. ملّاصدرا، با تأمّل ژرف تر، کثرت وجود را به مظاهر حقیقت وجود برگردانده و حقیقت وجود را که همان وجود خداست، مانند اهل معرفت، یک واحد شخصى دانسته است. از این رو، کثرت تشکیکى را به وجودهاى معلولى برگردانده که مظاهر آن حقیقت اند و بین حقیقت وجود و مظاهر او تشکیک نیست، مگر به اعتبار. ادعاى اهل معرفت که حقیقت وجود واحد شخصى است و مابقى مظاهر اویند، از سه راه قابل اثبات است: اوّل از راه بى نهایت بودن واجب الوجود؛ دوم از راه عین الربط بودن ماسواى واجب به او؛ و سوم از راه تعریف تشکیک و خاصیت واجب بالذّات. بنابراین، فلسفه ملّاصدرا که از اصالت وجود آغاز شده و به وحدت شخصى وجود رسیده، وجودات متکثّر را مظاهر آن واحد شخصى دانسته است.
References:
- ـ استرابادى، میر محمّدباقر (میرداماد) (1385)، الأفق المبین، تصحیح عبداللّه نورانى، تهران، بى نا.
- ـ طباطبائى، سید محمّدحسین (1981م)، تعلیقات بر اسفار، بیروت، دار الإحیاء التراث العربى.
- ـ ـــــ (1362)، نهایة الحکمة، قم، مؤسة النشر الاسلامى.
- ـ عشاقى، حسین، «تشکیک در "تشکیک وجود" حکمت صدرایى» (پاییز 1389)، معرفت فلسفى، ش 29، ص 11ـ24.
- ـ ملّاصدرا (صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازى) (1981م)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت، دار الإحیاء التراث العربى.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Soleymani Amiri, Askari.(2025) The Reality of Existence and its Manifestations in Transcendent Philosophy. Ma`rifat Falsafi, 10(2), 51-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Askari Soleymani Amiri."The Reality of Existence and its Manifestations in Transcendent Philosophy". Ma`rifat Falsafi, 10, 2, 2025, 51-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Soleymani Amiri, A.(2025) 'The Reality of Existence and its Manifestations in Transcendent Philosophy', Ma`rifat Falsafi, 10(2), pp. 51-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Soleymani Amiri, A. The Reality of Existence and its Manifestations in Transcendent Philosophy. Ma`rifat Falsafi, 2025; 10(2): 51-74