Ma`rifat Falsafi, Volume 10, Issue 1, No 37, Year 2025 , Pages 113-136

    An Overview of the History of Philosophy based on Holism and Universalism

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Masuod Omid / Assistant professor, Department of philosophy, Tabriz University / masoud_omid1345@yahoo.com
    Abstract: 
    Logic is one of the significant sources for understanding facts. In addition to their formal function, categories and concepts dealt with in logic can prepare a good foundation and framework towards better understanding of facts based on their hermeneutic role. Resting on two concepts of classic logic i. e. the universal and the whole, the present article seeks to reach an understanding of the history of philosophy. In other words, it is an attempt to investigate the history of philosophy based on the two approaches of holism and universalism. Taking special limitations of such a research into account, the present article claims that it is possible to reach an acceptable understanding of the features of history of philosophy based on these two approaches. The article also points to the differences of the two approaches of holism and universalism on such issues as the nature of philosophy, history of philosophy, knowledge, theology, and cognition.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نگاهى به تاریخ فلسفه براساس دو جریان «کلى گرایى» و «کل گرایى»
    Abstract: 
    یکى از خاستگاه هاى مهم براى درک حقایق، منطق است. مقولات و ایده هاى مندرج در منطق، علاوه بر کارکرد صورى، بر اساس نقش هرمنوتیکى مى توانند مبنا و چارچوبى را براى درک هرچه بهتر حقایق فراهم آورند. در این نوشتار تلاش بر این است تا با تکیه بر دو ایده منطق کلاسیک، یعنى کلى و کل، به فهم تاریخ فلسفه نایل آییم. به بیان دیگر تاریخ فلسفه را بر اساس دو جریان کلى گرایى و کل گرایى کانون تأمل و تحقیق قرار مى دهیم. مدعاى این مقاله آن است که در عین پذیرش محدودیت هاى خاص چنین پژوهشى، مى توان تا حد مقبولى، به فهم ویژگى هاى تاریخ فلسفه براساس این دو جریان دست یافت. در این مقاله به تفاوت هاى دو جریان کلى گرایى و کل گرایى در باب موضوعاتى چون ماهیت فلسفه، تاریخ فلسفه، علم، الهیات و شناخت اشاره شده است.
    References: 
    • ـ ابراهیمى دینانى، غلامحسین، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردى، تهران، حکمت، 1364.
    • ـ ابن سینا، الشفا (الهیات)، تهران، ناصرخسرو، 1363.
    • ـ ـــــ ، مدخل شفا، قاهره، المطبعة الامیریه، 1952م.
    • ـ احمدى، احمد، بن لایه هاى شناخت، تهران، سمت، 1388.
    • ـ ارسطو، مابعدالطبیعه، ترجمه محمدحسن لطفى، تهران، طرح نو، 1385.
    • ـ اسپینوزا، باروخ، اخلاق، ترجمه محسن جهانگیرى، تهران، مرکز نشر دانشگاهى، 1364.
    • ـ استنیلند، هیلرى، کلى ها، ترجمه نجف دریابندرى، تهران، کارنامه، 1383.
    • ـ افلاطون، دوره آثار، ج 2 (جمهورى)، ترجمه محمدحسن لطفى، تهران، خوارزمى، 1380.
    • ـ برت، ادوین آرتور، مبادى مابعدالطبیعى علوم نوین، ترجمه عبدالکریم سروش، تهران، علمى وفرهنگى، 1369.
    • ـ پیاژه، ژان، ساختارگرایى، ترجمه رضا على اکبرپور، تهران، کتابخانه مجلس شوراى اسلامى، 1385.
    • ـ حلّى، حسن بن یوسف، الجوهرالنضید، قم، بیدار، 1363.
    • ـ خوانسارى، محمد، منطق صورى، تهران، آگاه، 1366.
    • ـ دکارت، رنه، اصول فلسفه، ترجمه منوچهر صانعى دره بیدى، تهران، الهدى، 1376.
    • ـ ـــــ ، تأملات در فلسفه اولى، ترجمه احمد احمدى، تهران، سمت، 1381.
    • ـ دیوانى، امیر، قوانین طبیعت، قم، دانشگاه قم، 1382.
    • ـ راسل، برتراند، اتمیسم منطقى، ترجمه جلال پیکانى، تهران، علم، 1388.
    • ـ ـــــ ، تاریخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دریابندرى، تهران، پرواز، 1365.
    • ـ سهروردى، شهاب الدین، مجموعه مصنفات، ج 1، ترجمه هانرى کربن، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، 1372.
    • ـ شهابى، محمود، رهبر خرد، تهران، خیام، 1364.
    • ـ طباطبائى، سیدمحمدحسین، نهایه الحکمه، قم، مؤسسة النشرالاسلامى، 1362.
    • ـ طوسى، خواجه نصیرالدین، اساس الاقتباس، تصحیح على مدرس رضوى، تهران، دانشگاه تهران، 1367.
    • ـ غرویان، محسن، آموزش منطق، قم، دارالعلم، 1368.
    • ـ فارابى، ابونصر، رسایل فلسفى، ترجمه سعید رحیمیان، تهران، علمى و فرهنگى، 1387.
    • ـ کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه، ج 1، ترجمه جلال الدین مجتبوى، تهران، سروش، 1380.
    • ـ ـــــ ، تاریخ فلسفه، ج 7، ترجمه داریوش آشورى، تهران، سروش، 1367.
    • ـ گرامى، محمدعلى، منطق مقارن، ترجمه عبداللّه بصیرى، قم، امید، بى تا.
    • ـ لایب نتیس، مونادولوژى و چند مقاله فلسفى دیگر، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران، انقلاب اسلامى، 1372.
    • ـ مظفر، محمدرضا، منطق، ترجمه على شیروانى، قم، دارالعلم، 1372.
    • ـ ملّاصدرا، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، قم، مکتبة المصطفى، 1368.
    • ـ نصر، سیدحسین، سه حکیم مسلمان، ترجمه احمد آرام، تهران، امیرکبیر، 1361.
    • ـ وال، ژان، بحث در مابعدالطبیعه، ترجمه مهدوى و همکاران، تهران، خوارزمى، 1375.
    • ـ ویتگنشتاین، لودویک، رساله منطقى ـ فلسفى، ترجمه میرشمس الدین ادیب سلطانى، تهران، امیرکبیر، 1371.
    • ـ یاسپرس، کارل، اسپینوزا، ترجمه محمدحسن لطفى، تهران، طرح نو، 1375.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Omid, Masuod.(2025) An Overview of the History of Philosophy based on Holism and Universalism. Ma`rifat Falsafi, 10(1), 113-136

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Masuod Omid."An Overview of the History of Philosophy based on Holism and Universalism". Ma`rifat Falsafi, 10, 1, 2025, 113-136

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Omid, M.(2025) 'An Overview of the History of Philosophy based on Holism and Universalism', Ma`rifat Falsafi, 10(1), pp. 113-136

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Omid, M. An Overview of the History of Philosophy based on Holism and Universalism. Ma`rifat Falsafi, 2025; 10(1): 113-136