Pages:
181-203
Receive Date: 2025/04/08
Accept Date: 2025/04/08
Abstract:
Natural law includes the most fundamental propositions of practical reason about human volitional acts. To discover the content of natural law needs two stages: recognizing the nature of humanity and distinguishing the goal of human creation.
The author in this article suggests an Islamic view of natural law as an original and novel view on this issue. He argues that according to the Islamic philosophy, human soul has three stages: vegetative soul, animal soul, and human (rational) soul. The content of natural law (i.e. reason’s judgment about human actions) can be understood by taking the natural potentialities of each stage into consideration and comparing it with the goal of creation. He concludes that propositions of natural law are self-evident, and are understood through knowledge by presence by the soul of its needs.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نظریه بدیع قانون طبیعى در حکمت عملى اسلامى
Abstract:
نگارش پیشرو دربردارنده نظریهاى بدیع درباره قانون طبیعى از نگاه فلسفه اسلامى است. قانون طبیعى بنیادىترین گزارههاى عقل عملى درباره رفتار اختیارى بشر است. کشف مفاد قانون طبیعى، مبتنى بر دو امر است: شناسایى طبیعت بشر و تشخیص هدف آفرینش انسان. نفس آدمى داراى سه مرتبه نباتى، حیوانى و انسانى (ناطقه) است. محتواى قانون طبیعى، یعنى حکم عقل درباره رفتارهاى بشر، با التفات به امکانات طبیعى هر مرتبه نفس و با توجه به هدف آفرینش بشر به دست مىآید. گزارههاى قانون طبیعى همگى بدیهىاند که بر اثر معرفت حضورى نفس به همه نیازهاى خود فهمیده مىشوند.
References:
- ـ شهرزورى، شمسالدين، رسائل الشجرة الالهية فى علوم الحقايق الربانية، تحقيق، تصحيح و مقدمه نجفقلى حبيبى، تهران، مؤسسه حكمت و فلسفه ايران، 1383.
- ـ طوسى، نصيرالدين، اخلاق ناصرى، قم، علميه، 1413ق.
- ـ ـــــ ، شرح الاشارات و التنبيهات، قم، نشر البلاغة، 1375.
- ـ كلى، جان، تاريخ مختصر تئورى حقوقى در غرب، ترجمه محمد راسخ، تهران، طرح نو، 1382.
- ـ محقق داماد، سيدمصطفى، گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمين دكتر محقق داماد در حق، حكم و تكليف، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى، 1385.
- ـ مصباح، محمدتقى، آموزش فلسفه، چ دوم، تهران، سازمان تبليغات اسلامى، 1366.
- ـ ـــــ ، خودشناسى براى خودسازى و به سوى خودسازى، قم، مؤسسه آموزشىوپژوهشى امام خمينى، 1387.
- ـ ـــــ ، دروس فلسفه اخلاق، چ پنجم، تهران، اطلاعات، 1374.
- ـ ملّاصدرا (صدرالدين محمدبن ابراهيم شيرازى)، الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، چ سوم، بيروت، دار احياء التراث، 1981م.
- ـ فياضى، غلامرضا،علمالنفسفلسفى،تحقيقمحمدتقىيوسفى،قم،مؤسسهآموزشىوپژوهشىامامخمينى،1389.
- - Cottingham, John, "Our Natural Guide..., Conscience, 'Nature', and Moral Experience", in Human Values, New Essays on Ethics and Natural Law, in David Oderberg and Timothy Chappell eds., Houndmills and New York, Palgrave Macmillan, 2004.
- - Cumberland, Richard, A Treatise of the Laws of Nature, in John Maxwell tr. in Jon Parkin ed., Indianapolis, Liberty Fund, 2005.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Talebi, Mohammad hosein.(2025) An Original Theory of Natural Law in the Islamic Practical Philosophy. Ma`rifat Falsafi, 9(2), 181-203
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad hosein Talebi."An Original Theory of Natural Law in the Islamic Practical Philosophy". Ma`rifat Falsafi, 9, 2, 2025, 181-203
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Talebi, M.(2025) 'An Original Theory of Natural Law in the Islamic Practical Philosophy', Ma`rifat Falsafi, 9(2), pp. 181-203
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Talebi, M. An Original Theory of Natural Law in the Islamic Practical Philosophy. Ma`rifat Falsafi, 2025; 9(2): 181-203