Pages:
119-152
Receive Date: 2025/11/14
Accept Date: 2025/11/14
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :رابطه نفس و بدن در انسانشناسى ملّاصدرا / جمعهخان افضلى ـ عسکرى سلیمانىامیرى
Abstract:
نفس و بدن در انسان شناسى ملّاصدرا چه رابطه اى با یکدیگر دارند؟ آیا آنها دو موجود بیگانه از یکدیگر به حساب مى آیند که بر اثر فشار بیرونى، در کنار هم قرار گرفته اند و هیچ تناسبى با هم ندارند؟ یا به صورت طبیعى در کنار هم جاى گرفته اند؟ براى پاسخ به این پرسش، لازم است قبلا مشخص کنیم که آیا ملّاصدرا، مانند افلاطون و دکارت، دوگانه انگار است یا مانند فیزیکالیست ها، یگانه انگار و یا تشکیکى (نه هر دو و نه هیچ کدام)؟ اگر ثابت شود که گزینه اول درست است، آن گاه مى توانیم از رابطه نفس و بدن به شکل رایج آن سخن به میان آوریم. امّا اگر گزینه دوم درست باشد، نمى توان رابطه نفس و بدن را دقیقآ به شکل کلاسیک آن مطرح ساخت. از آنجا که کلمات ملّاصدرا پذیراى هریک از این احتمالات است، نوشتار حاضر هریک از این احتمالات را به دقت بررسى و سرانجام چنین نتیجه گیرى مى کند که از میان این احتمالات، فقط احتمال اخیر قابل دفاع است. بر پایه این دیدگاه، رابطه نفس و بدن بر اساس نظریه تشکیک تبیین مى شود. بر اساس نظریه تشکیک، هستى داراى مراتب تشکیکى است؛ به گونه اى که مرتبه برتر، جامع مرتبه فروتر از خود است. از آنجا که این نظریه قابل تطبیق بر نفس و بدن است، نگارنده کوشیده است تا رابطه نفس و بدن را در سایه آن تبیین کند.
References:
- ـ ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، بیروت، مؤسسة النعمان، 1992م.
- ـ ـــــ ، الشفاء، المنطق، قم، مکتبة آیة اللّه العظمى مرعشى نجفى، 1404ق.
- ـ ـــــ ، النفس من کتاب الشفاء، تحقیق حسن حسن زاده آملى، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، 1375.
- ـ حافظ، شمس الدین محمّد، دیوان، تصحیح بهاءالدین خرّمشاهى، تهران، دوستان، 1379.
- ـ سروش، عبدالکریم، نهاد ناآرام جهان، تهران، مؤسسه فرهنگى صراط، 1379.
- ـ سهروردى، شیخ شهاب الدین (شیخ اشراق)، مجموعه مصنّفات، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران، 1355.
- ـ عبودیت، عبدالرسول، درآمدى به نظام حکمت صدرایى، تهران و قم، سمت و مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره)، 1385.
- ـ فیّاضى، غلامرضا، هستى و چیستى در مکتب صدرایى، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1387.
- ـ لایکن، ویلیام، جى. و دیگران، نگرش هاى نوین در فلسفه، ترجمه امیر دیوانى و دیگران، قم، طه، 1383.
- ـ مصباح، محمّدتقى، آموزش فلسفه، تهران، شرکت چاپ و نشر بین الملل، 1379.
- ـ مطهّرى، مرتضى، معاد، تهران، صدرا، 1373.
- ـ ـــــ ، مقالات فلسفى، تهران، حکمت، 1369، ج 3.
- ـ ـــــ ، مقدّمه اى بر جهان بینى اسلامى، ج 1 (انسان و ایمان)، تهران، صدرا، 1371.
- ـ ملّاصدرا (صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازى)، شرح اصول الکافى، تهران، مکتبة المحمودى، 1391ق.
- ـ ـــــ ، المبدأ و المعاد، مقدّمه و تصحیح سید جلال الدین آشتیانى، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، 1380.
- ـ ـــــ ، شرح و تعلیقه صدرالمتألّهین بر الهیات شفا، تهران، بنیاد حکمت اسلامى صدرا، 1382.
- ـ ـــــ ، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت، داراحیاء التراث العربى، 1990م.
- - Carruthers, Peter, The Nature of the Mind; An Introduction, New York and London, Routledge, 2004.
- - Cunningham, Suzanne, What is a Mind? An Integrative Introduction to the Philosophy of Mind, Campidge, Hackett Publishing Company. Inc., 2000.
- - Guthrie, W. K. C., "The Presocratic World Picture" in Philosophy before Socrates, ed. Terrence Irwin, New York and London, Garland Publishing Inc. 1995.
- - Scott-Kakures, Dion et al, History of Philosophy, New York, Harpercollins Publishers, 1993.
- - Swinburne, Richard, "Nature and Immortality of the Soul", in Routledge Encyclopedia of Philosophy (REP), London, Routledge, 1999.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Seyyed Abdul Raouf, Soleymani Amiri, Askari.(2025) رابطه نفس و بدن در انسانشناسى ملّاصدرا / جمعهخان افضلى ـ عسکرى سلیمانىامیرى. Ma`rifat Falsafi, 6(3), 119-152
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyyed Abdul Raouf ; Askari Soleymani Amiri."رابطه نفس و بدن در انسانشناسى ملّاصدرا / جمعهخان افضلى ـ عسکرى سلیمانىامیرى". Ma`rifat Falsafi, 6, 3, 2025, 119-152
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, Soleymani Amiri, A.(2025) 'رابطه نفس و بدن در انسانشناسى ملّاصدرا / جمعهخان افضلى ـ عسکرى سلیمانىامیرى', Ma`rifat Falsafi, 6(3), pp. 119-152
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, Soleymani Amiri, A. رابطه نفس و بدن در انسانشناسى ملّاصدرا / جمعهخان افضلى ـ عسکرى سلیمانىامیرى. Ma`rifat Falsafi, 2025; 6(3): 119-152