The Subject Matter of Transcendent Philosophy: Unconditional Existence
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازى (ملّاصدرا) در «حکمت متعالیه» خود، سعى کرده است در موارد زیادى به عرفان نزدیک گردد. یکى از آن موارد را شاید بتوان در بحث «موضوع فلسفه» دید که با مطرح کردن «وجود لابشرط مقسمى» به عنوان موضوع حکمت متعالیه، نوعى هماهنگى و قرابت با موضوع عرفان نظرى مطرح کرده است، هرچند رهیافت هاى هر یک از این دو علم متفاوت بوده، در یکى استدلال عقلى غالب است و در دیگرى، شهود و رؤیت قلبى. نوشتار حاضر در حدّ خود، سعى کرده است به تبیین تقاربى که مطرح گردید، بپردازد.
- ـ آشتیانى، سید جلال الدین، هستى از نظر فلسفه و عرفان، قم، بوستان کتاب، 1382.
- ـ آملى، محمّدتقى، دررالفوائد، قم، مؤسسة دارالتفسیر، 1374.
- ـ ابن فنارى، مصباح الانس، تعلیقات هاشم اشکورى و حسن حسن زاده آملى، تهران، فجر، 1363.
- ـ جوادى آملى، عبداللّه، تحریر تمهید القواعد، قم، الزهراء، 1372.
- ـ جوادى آملى، عبداللّه، رحیق مختوم، قم، اسراء، 1376.
- ـ زبیدى، مرتضى، تاج العروس، بیروت، دارالمکتبة الحیاة، بى تا.
- ـ سبزوارى، ملّاهادى، شرح المنظومة، تهران، ناب، 1369.
- ـ شیرازى، قطب الدین، شرح حکمة الاشراق، قم، بیدار، بى تا.
- ـ قیصرى، داود، شرح فصوص الحکم، قم، بوستان کتاب، 1382.
- ـ لاهیجى، عبدالرزاق، اصطلاحات الصوفیه، تحقیق و تعلیق محمّدکمال ابراهیم جعفر، قم، بیدار، 1370.
- ـ لاهیجى، عبدالرزاق، شوارق الالهام، اصفهان، مهدوى، بى تا.
- محقق خراسانى، کفایة الاصول، قم، مؤسسة نشر اسلامى، 1423.
- ـ مصباح، محمّدتقى، تعلیقة على نهایة الحکمة، قم، مؤسسة فى طریق الحق، 1405.
- ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار، تهران، صدرا، 1374، ج 10 «شرح مبسوط منظومه».
- ـ مظفّر، محمّدرضا، اصول الفقه، قم، مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان، 1374.
- ـ ملّاصدرا (صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازى)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1374.
- ـ یزدان پناه، یداللّه، جزوه «سلسله درس هاى عرفان نظرى (2)»، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، 1380.