Ma`rifat Falsafi, Volume 5, Issue 1, No 17, Year 2024 , Pages 139-166

    The Subject Matter of Transcendent Philosophy: Unconditional Existence

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Morteza Safdari Niyak / Graduate Student of Islamic fiqh, Hawzah / nyakiamoli@yahoo.com
    Abstract: 
    Ṣadr al-Dīn Muḥammad ibn Ibrāhīm Shīrāzi (Mullā Ṣadrā) in his “Transcendental Philosophy” tries to come closer to ‘irfān (Islamic mysticism). One of the occasions of such a conversion is in the debate over the subject matter for his philosophy. By suggesting “unconditional existent” as the subject matter of transcendent philosophy, he aims a kind of harmony and conversion with theoretical ‘irfān. Of course, each of them approaches the issue with its unique methodology, namely, rational argument in transcendent philosophy, and intuition and heart-illumination in theoretical ‘irfān. The article tries to elaborate on this conversion.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :موضوع حکمت متعالیه : وجود لابشرط مقسمى
    Abstract: 

    صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازى (ملّاصدرا) در «حکمت متعالیه» خود، سعى کرده است در موارد زیادى به عرفان نزدیک گردد. یکى از آن موارد را شاید بتوان در بحث «موضوع فلسفه» دید که با مطرح کردن «وجود لابشرط مقسمى» به عنوان موضوع حکمت متعالیه، نوعى هماهنگى و قرابت با موضوع عرفان نظرى مطرح کرده است، هرچند رهیافت هاى هر یک از این دو علم متفاوت بوده، در یکى استدلال عقلى غالب است و در دیگرى، شهود و رؤیت قلبى. نوشتار حاضر در حدّ خود، سعى کرده است به تبیین تقاربى که مطرح گردید، بپردازد.

        ـ آشتیانى، سید جلال الدین، هستى از نظر فلسفه و عرفان، قم، بوستان کتاب، 1382.
        ـ آملى، محمّدتقى، دررالفوائد، قم، مؤسسة دارالتفسیر، 1374.
        ـ ابن فنارى، مصباح الانس، تعلیقات هاشم اشکورى و حسن حسن زاده آملى، تهران، فجر، 1363.
        ـ جوادى آملى، عبداللّه، تحریر تمهید القواعد، قم، الزهراء، 1372.
        ـ جوادى آملى، عبداللّه، رحیق مختوم، قم، اسراء، 1376.
        ـ زبیدى، مرتضى، تاج العروس، بیروت، دارالمکتبة الحیاة، بى تا.
        ـ سبزوارى، ملّاهادى، شرح المنظومة، تهران، ناب، 1369.
        ـ شیرازى، قطب الدین، شرح حکمة الاشراق، قم، بیدار، بى تا.
        ـ قیصرى، داود، شرح فصوص الحکم، قم، بوستان کتاب، 1382.
        ـ لاهیجى، عبدالرزاق، اصطلاحات الصوفیه، تحقیق و تعلیق محمّدکمال ابراهیم جعفر، قم، بیدار، 1370.
        ـ لاهیجى، عبدالرزاق، شوارق الالهام، اصفهان، مهدوى، بى تا.
        محقق خراسانى، کفایة الاصول، قم، مؤسسة نشر اسلامى، 1423.
        ـ مصباح، محمّدتقى، تعلیقة على نهایة الحکمة، قم، مؤسسة فى طریق الحق، 1405.
        ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار، تهران، صدرا، 1374، ج 10 «شرح مبسوط منظومه».
        ـ مظفّر، محمّدرضا، اصول الفقه، قم، مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان، 1374.
        ـ ملّاصدرا (صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازى)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1374.
        ـ یزدان پناه، یداللّه، جزوه «سلسله درس هاى عرفان نظرى (2)»، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، 1380.
      Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Safdari Niyak, Morteza.(2024) The Subject Matter of Transcendent Philosophy: Unconditional Existence. Ma`rifat Falsafi, 5(1), 139-166

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Morteza Safdari Niyak."The Subject Matter of Transcendent Philosophy: Unconditional Existence". Ma`rifat Falsafi, 5, 1, 2024, 139-166

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Safdari Niyak, M.(2024) 'The Subject Matter of Transcendent Philosophy: Unconditional Existence', Ma`rifat Falsafi, 5(1), pp. 139-166

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Safdari Niyak, M. The Subject Matter of Transcendent Philosophy: Unconditional Existence. Ma`rifat Falsafi, 2024; 5(1): 139-166