Ma`rifat Falsafi, Volume 5, Issue 1, No 17, Year 2024 , Pages 65-117

    The Methodology of Islamic Philosophy

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Rasool Naderi / M.A. in Philosophy, Bāqir al-Ulūm University
    Hamid khodabakhshian khansari / M.A. in Philosophy, Qum University. / khodabakhshian@iki.ac.ir
    Abstract: 
    This article tries to elaborate on the issue of the methodology of Islamic philosophy in the light of the theories of three main currents in Islamic philosophy, namely, peripatetic, illuminative, and transcendental. In the first part, it examines demonstrative method, its premises, and its primary criteria. This section studies the type of demonstration used in philosophy, and concludes the possibility of employing another premise in demonstrations on the basis of analyzing ideas presented by philosophers and logicians. In the second part, the authors deal with the illuminative method, the idea of different philosophers, and the way they have treated it in their systems. The role of illuminative method plays in Islamic philosophy, and its effects on philosophy in general, are discussed too. In the third section, the possibility of employing narrative methodology in philosophy and its framework in Islamic philosophy is appraised. The article comes to an end with a set of suggestions for a more sophisticated philosophical system.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :روش‌شناسى فلسفه اسلامى
    Abstract: 

    این مقاله درصدد است تا با تکیه بر آراء صاحبان اصلى سه مکتب مشّائى، اشراقى، و صدرایى، به بررسى روش هاى به کار رفته در فلسفه اسلامى بپردازد. در نخستین بخش روش برهانى، انواع مبادى برهان و معیار مبدأى برهان مورد بررسى است. امکان استفاده از مبدئى دیگر در برهان، نتیجه اى است که از تحلیل نظرات فیلسوفان و منطق دانان به دست مى آید. در پایان این بخش، برهان مورد استفاده در فلسفه بررسى مى گردد. دومین بخش به روش شهودى و چگونگى دیدگاه فیلسوفان نسبت به مقوله «کشف» و استفاده از آن در فلسفه، اختصاص دارد. نحوه نقش آفرینى روش شهودى در فلسفه اسلامى و تأثیرات آن بر فلسفه، دنباله مباحث این قسمت را تشکیل مى دهد. در سومین بخش، امکان به کار بستن روش نقلى و قالب استفاده از آن توسط فیلسوفان در فلسفه اسلامى مورد بررسى قرار مى گیرد و در نهایت، جمع بندى مطالب و چند پیشنهاد در جهت شکوفاتر شدن فلسفه اسلامى ارائه مى گردد.

        ـ ابن سینا، الاشارات و التبیهات، قم، البلاغه، 1383، ج 1و2.
        ـ ـــــ ، الشفاء، الجمهوریة العربیة المتحدة، وزارة الثقافة و الإرشاد، 1385ق، ج 9.
        ـ ایزوتسو، توشى هیکو، بنیاد حکمت سبزوارى، ترجمه سید جلال الدین مجتبوى، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامى دانشگاه مک گیل با همکارى دانشگاه تهران، 1359.
        ـ بهمنیاربن مرزبان، التحصیل، تصحیح مرتضى مطهّرى، تهران، دانشگاه تهران، 1349.
        ـ جرجانى، سیدشریف بن محمّد، التعریفات، تهران، ناصرخسرو، بى تا.
        ـ جوادى آملى، عبداللّه، «چیستى فلسفه اسلامى»، قبسات 35 (بهار 1384)، 5ـ10.
        ـ ـــــ ، رحیق مختوم «شرح حکمة المتعالیة»، قم، اسراء، 1382.
        ـ خسروپناه، عبدالحسین، «نظریه بداهت در فلسفه اسلامى»، ذهن 24 (زمستان 1384)، 45ـ76.
        ـ سبزوارى، ملّاهادى، شرح المنظومه، تهران، ناب، 1369، ج 1 (به نقل از: نرم افزار نورالحکمة).
        ـ سلیمانى امیرى، عسکرى، جزوه «منطق»، قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، بى تا.
        ـ ـــــ ، سرشت کلیت و ضرورت، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، 1378.
        ـ سهروردى، شهاب الدین یحیى، سه رساله، تصحیح و مقدّمه نجفقلى حبیبى، تهران، بى نا، 1397ق.
        ـ ـــــ ، مجموعه مصنفّات شیخ اشراق، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى، و مطالعات فرهنگى، 1380، چ سوم، ج 1و2.
        ـ شهرزورى، شرح حکمة الاشراق، تصحیح و مقدّمه حسین ضیائى تربتى، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، 1380، چ دوم.
        ـ شیرازى، قطب الدین، شرح حکمة الاشراق، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، 1383.
        ـ طباطبائى، سید محمّدحسین، البرهان، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، 1371.
        ـ ـــــ ، بررسى هاى اسلامى، به کوشش سیدهادى خسروشاهى، قم، دارالتبلیغ اسلامى، 1316ق.
        ـ ـــــ ، نهایة الحکمة، قم، مؤسسة النشر الاسلامى، 1424، چ هجدهم.
        ـ طوسى، خواجه نصیرالدین، اساس الاقتباس، تهران، دانشگاه تهران، 1361.
        ـ ـــــ ، الجوهر النضید فى شرح منطق التجرید، قم، بیدار، 1363.
        ـ عبودیت، عبدالرسول، درآمدى بر نظام حکمت صدرایى، قم مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى / تهران، سمت، 1385، ج 1.
        ـ عشّاقى اصفهانى، حسین، وعایة الحکمة فى شرح نهایة الحکمة، قم، المرکز العالمى للدراسات الاسلامیه، 1382.
        ـ فارابى، ابونصر، المنطقیات، قم، کتاب خانه آیة اللّه مرعشى نجفى، 1408، ج 1.
        ـ فیّاضى، غلامرضا، التعلیقة على نهایة الحکمة، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى 1، 1381، چ سوم، ج 1.
        ـ مصباح، محمّدتقى، آموزش فلسفه، تهران، سازمان تبلیغات اسلامى، 1379، چ دوم، ج 1.
        ـ ـــــ ، تعلیقة على نهایة الحکمة، قم، مؤسسه درراه حق، 1405.
        ـ ـــــ ، شرح برهان شفاء، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى 1، 1384.
        ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار، تهران، صدرا، 1377، ج 6.
        ـ ملّاصدرا (صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازى)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار الاربعة العقلیة، بیروت، داراحیاء التراث العربى، 1410، ط. الرابعة، ج 1ـ9.
        ـ ـــــ ، الشواهد الربوبیّة، مقدّمه و تصحیح سید جلال الدین آشتیانى، قم، بوستان کتاب، 1382، چ سوم.
        ـ ـــــ ، العرشیه، تصحیح و ترجمه غلامحسین آهنى، تهران، مولى، 1341.
        ـ ـــــ ، المبدأ و المعاد، تهران، بنیاد حکمت اسلامى صدرا، 1381.
        ـ ـــــ ، المشاعر، به اهتمام هانرى کربن، تهران، کتاب خانه طهورى، 1363، چ دوم.
        ـ ـــــ ، التنقیح فى المنطق، تهران، بنیاد حکمت اسلامى صدرا، 1378.
        ـ ـــــ ، اللمعات المشرقیه، تهران، آگاه، 1362.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naderi, Rasool, khodabakhshian khansari, Hamid.(2024) The Methodology of Islamic Philosophy. Ma`rifat Falsafi, 5(1), 65-117

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rasool Naderi; Hamid khodabakhshian khansari."The Methodology of Islamic Philosophy". Ma`rifat Falsafi, 5, 1, 2024, 65-117

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naderi, R, khodabakhshian khansari, H.(2024) 'The Methodology of Islamic Philosophy', Ma`rifat Falsafi, 5(1), pp. 65-117

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naderi, R, khodabakhshian khansari, H. The Methodology of Islamic Philosophy. Ma`rifat Falsafi, 2024; 5(1): 65-117