The Methodology of Islamic Philosophy
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
این مقاله درصدد است تا با تکیه بر آراء صاحبان اصلى سه مکتب مشّائى، اشراقى، و صدرایى، به بررسى روش هاى به کار رفته در فلسفه اسلامى بپردازد. در نخستین بخش روش برهانى، انواع مبادى برهان و معیار مبدأى برهان مورد بررسى است. امکان استفاده از مبدئى دیگر در برهان، نتیجه اى است که از تحلیل نظرات فیلسوفان و منطق دانان به دست مى آید. در پایان این بخش، برهان مورد استفاده در فلسفه بررسى مى گردد. دومین بخش به روش شهودى و چگونگى دیدگاه فیلسوفان نسبت به مقوله «کشف» و استفاده از آن در فلسفه، اختصاص دارد. نحوه نقش آفرینى روش شهودى در فلسفه اسلامى و تأثیرات آن بر فلسفه، دنباله مباحث این قسمت را تشکیل مى دهد. در سومین بخش، امکان به کار بستن روش نقلى و قالب استفاده از آن توسط فیلسوفان در فلسفه اسلامى مورد بررسى قرار مى گیرد و در نهایت، جمع بندى مطالب و چند پیشنهاد در جهت شکوفاتر شدن فلسفه اسلامى ارائه مى گردد.
- ـ ابن سینا، الاشارات و التبیهات، قم، البلاغه، 1383، ج 1و2.
- ـ ـــــ ، الشفاء، الجمهوریة العربیة المتحدة، وزارة الثقافة و الإرشاد، 1385ق، ج 9.
- ـ ایزوتسو، توشى هیکو، بنیاد حکمت سبزوارى، ترجمه سید جلال الدین مجتبوى، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامى دانشگاه مک گیل با همکارى دانشگاه تهران، 1359.
- ـ بهمنیاربن مرزبان، التحصیل، تصحیح مرتضى مطهّرى، تهران، دانشگاه تهران، 1349.
- ـ جرجانى، سیدشریف بن محمّد، التعریفات، تهران، ناصرخسرو، بى تا.
- ـ جوادى آملى، عبداللّه، «چیستى فلسفه اسلامى»، قبسات 35 (بهار 1384)، 5ـ10.
- ـ ـــــ ، رحیق مختوم «شرح حکمة المتعالیة»، قم، اسراء، 1382.
- ـ خسروپناه، عبدالحسین، «نظریه بداهت در فلسفه اسلامى»، ذهن 24 (زمستان 1384)، 45ـ76.
- ـ سبزوارى، ملّاهادى، شرح المنظومه، تهران، ناب، 1369، ج 1 (به نقل از: نرم افزار نورالحکمة).
- ـ سلیمانى امیرى، عسکرى، جزوه «منطق»، قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، بى تا.
- ـ ـــــ ، سرشت کلیت و ضرورت، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، 1378.
- ـ سهروردى، شهاب الدین یحیى، سه رساله، تصحیح و مقدّمه نجفقلى حبیبى، تهران، بى نا، 1397ق.
- ـ ـــــ ، مجموعه مصنفّات شیخ اشراق، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى، و مطالعات فرهنگى، 1380، چ سوم، ج 1و2.
- ـ شهرزورى، شرح حکمة الاشراق، تصحیح و مقدّمه حسین ضیائى تربتى، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، 1380، چ دوم.
- ـ شیرازى، قطب الدین، شرح حکمة الاشراق، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، 1383.
- ـ طباطبائى، سید محمّدحسین، البرهان، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، 1371.
- ـ ـــــ ، بررسى هاى اسلامى، به کوشش سیدهادى خسروشاهى، قم، دارالتبلیغ اسلامى، 1316ق.
- ـ ـــــ ، نهایة الحکمة، قم، مؤسسة النشر الاسلامى، 1424، چ هجدهم.
- ـ طوسى، خواجه نصیرالدین، اساس الاقتباس، تهران، دانشگاه تهران، 1361.
- ـ ـــــ ، الجوهر النضید فى شرح منطق التجرید، قم، بیدار، 1363.
- ـ عبودیت، عبدالرسول، درآمدى بر نظام حکمت صدرایى، قم مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى / تهران، سمت، 1385، ج 1.
- ـ عشّاقى اصفهانى، حسین، وعایة الحکمة فى شرح نهایة الحکمة، قم، المرکز العالمى للدراسات الاسلامیه، 1382.
- ـ فارابى، ابونصر، المنطقیات، قم، کتاب خانه آیة اللّه مرعشى نجفى، 1408، ج 1.
- ـ فیّاضى، غلامرضا، التعلیقة على نهایة الحکمة، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى 1، 1381، چ سوم، ج 1.
- ـ مصباح، محمّدتقى، آموزش فلسفه، تهران، سازمان تبلیغات اسلامى، 1379، چ دوم، ج 1.
- ـ ـــــ ، تعلیقة على نهایة الحکمة، قم، مؤسسه درراه حق، 1405.
- ـ ـــــ ، شرح برهان شفاء، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى 1، 1384.
- ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار، تهران، صدرا، 1377، ج 6.
- ـ ملّاصدرا (صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازى)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار الاربعة العقلیة، بیروت، داراحیاء التراث العربى، 1410، ط. الرابعة، ج 1ـ9.
- ـ ـــــ ، الشواهد الربوبیّة، مقدّمه و تصحیح سید جلال الدین آشتیانى، قم، بوستان کتاب، 1382، چ سوم.
- ـ ـــــ ، العرشیه، تصحیح و ترجمه غلامحسین آهنى، تهران، مولى، 1341.
- ـ ـــــ ، المبدأ و المعاد، تهران، بنیاد حکمت اسلامى صدرا، 1381.
- ـ ـــــ ، المشاعر، به اهتمام هانرى کربن، تهران، کتاب خانه طهورى، 1363، چ دوم.
- ـ ـــــ ، التنقیح فى المنطق، تهران، بنیاد حکمت اسلامى صدرا، 1378.
- ـ ـــــ ، اللمعات المشرقیه، تهران، آگاه، 1362.