Ma`rifat Falsafi, Volume 3, Issue 3, No 11, Year 2024 , Pages 41-77

    Phasal Gradation: The Study and Critique of Passing through Gradation to Connected and from Connected to Coexistant disconnected Gradation

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Abstract: 
    The issue of gradation is one of the important issues in knowledge of existance in Islamic Philosophy which clarifies and explains many facts and objective phenomena. Howevere, the disconnected (common) and even Connected gradation of Mulla Sadra (special gradation) is talked about merely as a theory or supposition; because it does not explainc any of objective issues, rather, they address some incomplete positions of the factual outside world. This article intends to pave the way to understanding issues and objective phenomena through suggestion of the theory of "Phasal or Coexistant Gradation." The Theory of phasal or coexitatant gradation is the basic pillar for numerous issues of existantialism in philosophy. In this article some of them are studied and some are mentioned for more study of the respected philosophy investigators.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تشکیک فازى نقد و بررسى گذار از تشکیک گسسته به پیوسته و از پیوسته به متداخل
    Abstract: 

    مسئله «تشکیک» یکى از مسائل مهم هستى شناسى در فلسفه اسلامى است که بسیارى از امور واقع و پدیده هاى عینى را تبیین و توصیف مى کند. اما «تشکیک گسسته» (عامى) و حتى «تشکیک پیوسته» ملّاصدرا (تشکیک خاص) صرفاً در حدّ یک نظریه یا فرضیه مطرح شده است; زیرا هیچ یک از امور عینى را تبیین نمى کنند، بلکه فقط موقعیت هاى ناقصى از واقعیت جهان خارج ارائه مى نمایند. این مقاله با مطرح کردن نظریه «تشکیک فازى» یا «تشکیک متداخل»، سعى دارد راه را براى تبیین امور و پدیده هاى عینى و مشهود در سایه تشکیک هموار سازد. نظریه «تشکیک فازى یا متداخل» زیربناى بسیارى از مسائل هستى شناسى فلسفه به شمار مى رود که در این نوشتار، به برخى از آنها پرداخته و برخى دیگر یادآورى شده است تا توسط پژوهشگران محترم فلسفه بیشتر مورد کاوش و بررسى قرار گیرد.

        ـ ابن سینا، الاشارات، چ دوم، (قم، دفتر نشر کتاب، 1403ق)، ج 1;
        ـ ـــــ ، الهیات شفا، تصحیح سعید زاید و الأب قنوانى، (قم، مکتبة آیة اللّه المرعشى النجفى، 1404ق);
        ـ الصحیفة السجادیة، (قم، الهادى، 1376);
        ـ انیشتین، تکامل فیزیک، محمّدرضا خواجه پور، چ دوم، (تهران، خوارزمى، 1377);
        ـ تلمسانى، عفیف الدین سلیمان، شرح منازل السائرین، (قم، بیدار، 1371);
        ـ سبزوارى، ملّاهادى، شرح المنظومه، تعلیق حسن حسن زاده آملى، تحقیق مسعود طالبى، (تهران، ناب، 1416ق);
        ـ سهروردى، شهاب الدین، حکمة الاشراق، چ دوم، (تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران، 1355);
        ـ ـــــ ، مجموعه مصنّفات شیخ اشراق، (تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران، 1355)، ج 1;
        ـ طاهرى، سیدمحمود، آشنایى با مجموعه هاى فازى، (مشهد، جهاد دانشگاهى، 1375);
        ـ طباطبائى، سید محمّدحسین، تعلیقة الاسفارالاربعة، چ دوم، (قم، مصطفوى، 1368)، ج 3;
        ـ طوسى، خواجه نصیرالدین، شرح الاشارات، تصحیح حسن حسن زاده آملى، (قم، دفتر تبلیغات اسلامى، 1384)، ج 2;
        ـ ـــــ ، کشف المراد فى شرح تجریدالاعتقاد، چ چهارم (قم، شکورى، 1373);
        ـ عربى، محیى الدین بن، الفتوحات المکّیه، ابراهیم مدکور و عثمان یحیى، چ دوم، (مصر، بى جا، 1404 ق);
        ـ فصلنامه معرفت فلسفى، ش 10 (سال سوم، زمستان 1384);
        ـ قمى، شیخ عبّاس، مفاتیح الجنان، چ شانزدهم، (تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1379);
        ـ قیصرى، محمّدداود، شرح فصوص الحکم، تصحیح سید جلال الدین آشتیانى، (تهران، علمى و فرهنگى، 1375);
        ـ کاسکو، بارت، تفکر فازى، ترجمه على غفّارى و دیگران، (تهران، دانشگاه صنعتى خواجه نصیرالدین طوسى، 1377);
        ـ کلینى، محمّدبن یعقوب، الکافى، (تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365);
        ـ مجلسى، محمّدباقر، بحارالانوار، (بیروت، موسسة الوفاء 1404 ق)، ج 8;
        ـ مطهرى، مرتضى، شرح مبسوط منظومه، (تهران، صدرا، 1369);
        ـ ملّاصدرا، الاسفارالاربعة العقلیة، چ دوم، (قم، مصطفوى، 1368);
        ـ ـــــ ، الشواهدالربوبیة، تصحیح سید جلال الدین آشتیانى، چ سوم، (قم، دفتر تبلیغات اسلامى، 1382);
        ـ ـــــ ، المبدأ و المعاد، تصحیح سید جلال الدین آشتیانى، چ سوم، (قم، دفتر تبلیغات اسلامى، 1380);
        ـ نورى، محدث، مستدرک الوسائل، (قم، موسسة آل البیت، 1408 ق)، ج 16;
        ـ نهج البلاغه، (تهران، اسوه، 1415 ق);
        - Routledge Encyclopedia of Philosophy, (London, Rotledge, 1998), V. 1.
        - zadeh. L.A, "Fazzy logic and Appromimate Reasoning." 1975, synthese 30.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Qurbani, Rahim.(2024) Phasal Gradation: The Study and Critique of Passing through Gradation to Connected and from Connected to Coexistant disconnected Gradation. Ma`rifat Falsafi, 3(3), 41-77

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahim Qurbani."Phasal Gradation: The Study and Critique of Passing through Gradation to Connected and from Connected to Coexistant disconnected Gradation". Ma`rifat Falsafi, 3, 3, 2024, 41-77

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Qurbani, R.(2024) 'Phasal Gradation: The Study and Critique of Passing through Gradation to Connected and from Connected to Coexistant disconnected Gradation', Ma`rifat Falsafi, 3(3), pp. 41-77

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Qurbani, R. Phasal Gradation: The Study and Critique of Passing through Gradation to Connected and from Connected to Coexistant disconnected Gradation. Ma`rifat Falsafi, 2024; 3(3): 41-77