Ma`rifat Falsafi, Volume 9, Issue 1, No 33, Year 2024 , Pages 105-

    سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    Ehsan / استادیار گروه معارف دانشگاه ملایر / torkashvand110@yahoo.com
    Akbar Mirsepah / دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mirsepah@qabas.net
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان
    Abstract: 

    واژه «برزخ» در لغت و نیز در اصطلاح، معانى گوناگونى دارد که عدم توجه دقیق به این معانى، گاه موجب سوء برداشت از آن واژه مى‏شود. از این‏رو، شایسته است که در یک پژوهش تطبیقى، معانى واژه «برزخ» را در اصطلاح فلاسفه، عرفا، و متکلّمان به طور دقیق بررسى نماییم تا به این وسیله مانع از هرگونه سوء برداشت از این واژه در اصطلاحات گوناگون شویم.
    از دیدگاه فلاسفه مسلمان، برزخ به مرتبه‏اى از وجود گفته مى‏شود که حدّ وسط بین عالم مادّه و عالم عقل است و به دو قسم متّصل و منفصل تقسیم مى‏شود. امّا از نظر عرفا، برزخ به دو قسم نزولى و صعودى تقسیم مى‏گردد؛ قوس نزول و صعود برزخ عرفا هرکدام حصّه‏اى از مثال منفصل فلاسفه محسوب مى‏شود. از دیدگاه متکلّمان، برزخ همان عالم حدّ فاصل مرگ و قیامت انسان است که از نظر مفهوم، با برزخ در اصطلاح فلاسفه و عرفا تباین دارد؛ ولى از نظر مصداق، همان قوس صعودى برزخ عرفاست و با برزخ فلاسفه رابطه عامّ و خاصّ من‏وجه دارد.

    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ehsan, Mirsepah, Akbar.(2024) سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان. Ma`rifat Falsafi, 9(1), 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ehsan ; Akbar Mirsepah."سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان". Ma`rifat Falsafi, 9, 1, 2024, 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , E, Mirsepah, A.(2024) 'سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان', Ma`rifat Falsafi, 9(1), pp. 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , E, Mirsepah, A. سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان. Ma`rifat Falsafi, 2024; 9(1): 105-