Ma`rifat Falsafi, Volume 8, Issue 4, No 32, Year 2025 , Pages 55-74

    Evaluating Imaginal Forms from Farabi’s Point of View

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Nadia Maftouni / Assistant Professor, Tehran University / nadia.maftouni@ut.ac.ir
    Abstract: 
    Although Farabi has not engaged in the issue of the critique of imagination, one can understand his stance by putting such questions to his works. The issue of the critique of imagination belongs to the realm of the philosophy of arts, and it is of strategic import for the development of the philosophy of Islamic arts to design such problems and try to find their solutions through the works of Muslim philosophers. Farabi has theories about evaluating imagination on the basis of truth and falsity, beauty and ugliness, goodness and badness. He eventually appraises them by the criterion of human beatitude (sa‘ādat). The notion of truth and falsehood in imaginal forms differ from those in the realm of propositions. However, the arbitrator who judges about the beauty and truth of an imaginal form is the intellectual faculty, even in the sphere of imagination.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :صور خیال در ترازوى نقد از نگاه فارابى
    Abstract: 
    فارابى اگرچه به نحو مدوّن و معنون وارد مسئله نقد خیال نشده است، امّا با عرضه این مسئله بر آثار وى مى‏توان به نتایجى دست یافت. مسئله نقد خیال متعلّق به گستره فلسفه هنر مى باشد و این‏گونه طرّاحى مسئله و تلاش براى حلّ آن، گامى در جهت توسعه فلسفه هنر اسلامى یا فلسفه هنر حکماى مسلمان است و از اهمیت راهبردى در تحلیل و نقد آثار هنرى برخوردار مى باشد. فارابى در نقد خیال با ملاک‏هاى صدق و کذب، زیبایى و زشتى، و خوبى و بدى داراى دیدگاه است و سرانجام همه این ملاک‏ها را در ترازوى سعادت ارزیابى مى‏کند. البته مفهوم صدق و کذب معطوف به صور خیال با صدق و کذبِ ناظر به قضیه و خبر تفاوت اساسى دارد. داور و حکم‏کننده در مقام سنجش خیال با ملاک‏هاى زیبایى و سعادت، تنها قوّه ناطقه است و قواى خیالى صلاحیت این داورى را ندارند.
    References: 
    • ـ افلاطون، دوره آثار، ترجمه محمدحسین لطفى، تهران، خوارزمى، 1355.
    • ـ تفتازانى، سعدالدین، شرح المقاصد، تحقیق عبدالرحمن عمیره، بیروت، عالم‏الکتب، 1409ق.
    • ـ سبحانى، جعفر، محاضرات فى الالهیات، تلخیص على ربّانى گلپایگانى، قم، مؤسسة النشر اسلامى، 1372.
    • ـ طوسى، خواجه نصیرالدین، رساله آغاز و انجام، به کوشش ایرج افشار، تهران، دانشگاه تهران، 1335.
    • ـ فارابى، ابونصر، آراء اهل المدینة الفاضلة، مقدمه و حواشى على بوملحم، بیروت، دارالهلال، 2003م.
    • ـ ـــــ ، التعلیقات، تحقیق جعفر آل‏یاسین، تهران، حکمت، 1371.
    • ـ ـــــ ، السیاسه‏المدنیه، تصحیح و ترجمه حسن ملکشاهى، تهران، سروش، 1376.
    • ـ ـــــ ، تحصیل السعادة و التنبیه على سبیل السعادة، ترجمه على‏اکبر جابرى مقدم، قم، دارالهدى، 1384.
    • ـ ـــــ ، تلخیص نوامیس افلاطون، بیروت، دارالاندلس، 1402ق.
    • ـ ـــــ ، فصول المنتزعه، تصحیح و ترجمه حسن ملکشاهى، تهران، سروش، 1382.
    • ـ ـــــ ، موسیقى کبیر، ترجمه آذرتاش آذرنوش، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، 1375.
    • ـ کانت، ایمانوئل، نقد قوّه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چ سوم، تهران، نى، 1383.
    • - Baumgarten, A., Aesthetica, Hildesheim Georg Holms Verlagsbuchhandlung, 1961.
    • - Heidegger, M. Poetry, Language, Thaught, tr. A. Hofstadter, New York, Harper and Row, 1971.
    • - Lacoste, J., L'idee de Beau, Paris, Lacoste, 1986.
    • - Maritain, Jacques, The Responsibility of the Artist, Indiana University of notere dame, Bordas princton, 1960.
    • - Shaftesbury, L. Philosophies of Art and Beauty, Chicago University Press, 1964.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Maftouni, Nadia.(2025) Evaluating Imaginal Forms from Farabi’s Point of View. Ma`rifat Falsafi, 8(4), 55-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nadia Maftouni."Evaluating Imaginal Forms from Farabi’s Point of View". Ma`rifat Falsafi, 8, 4, 2025, 55-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Maftouni, N.(2025) 'Evaluating Imaginal Forms from Farabi’s Point of View', Ma`rifat Falsafi, 8(4), pp. 55-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Maftouni, N. Evaluating Imaginal Forms from Farabi’s Point of View. Ma`rifat Falsafi, 2025; 8(4): 55-74