Ma`rifat Falsafi, Volume 22, Issue 2, No 86, Year 2025 , Pages 97-111

    The Realistic Representation of an Artwork as Having an External Source of Abstraction (A Philosophical Approach as per Allameh Mesbah Yazdi’s View)

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Seyyedeh Houra Mousavi / A PhD. student in Islamic philosophy and theology, Imam Sadiq University. / h.mousavi1993@gmail.com
    Seyyed Habibollah Mousavi / An assistant professor, Dept. of English language and literature, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran. / mousavi.aitch@gmail.com
    Majid Abolghasemzadeh / An assistant professor, Dept. of ethics, University of Islamic Studies. / maz@maaref.ac.ir
    dor 20.1001.1.17354545.1403.22.2.6.6
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2025.2022037
    Abstract: 
    A central question on how a work of art imitates reality concerns the nature of representation in art. Dominant theories often confine realism to the imitation of external objects, actions, or phenomena. Such a narrow definition, however, faces significant challenges: it fails to account for non-representational arts (such as music), blurs the distinction between artistic and purely cognitive imitation, and inadequately differentiates between art and craft. Through a detailed analysis of the concept of "realistic representation" and with recourse to the notion of "philosophical secondary intelligibles" in Islamic philosophy, this study investigates the realistic representation of an artwork as grounded in an external source of abstraction. Allāmah Misbāḥ Yazdī is among the philosophers who consider the work of art to be fundamentally the result of the artist's mental abstraction -an abstraction that occurs in the mode of a philosophical secondary intelligible (ma‘qūl thānī falsafī), and through an inquiry into relations that have an external source of abstraction. He views the relativity of the artwork as ontological, in connection with the perfection of the perceiver and the nature of his abstraction. Findings of this paper -which adopts a descriptive-analytical method and relies on library-based research to elucidate the concepts of realistic representation as well as the matter and form of the artwork- indicate that the relativity of art is ontological in nature. This ontological relativity does not contradict the realistic representation of the artwork; rather, it is in harmony with it."
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :واقع‌نمایی اثر هنری به‌مثابة منشأ انتزاع خارجی داشتن با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی
    Abstract: 
    دربارة نحوة محاکات اثر هنری، این سؤال اصلی مطرح است که حکایت اثر هنری از واقع چگونه است؟ جریان کلان نظریات با حصر معنای واقع‌نمایی در محاکات از شیء، کنش یا پدیدة بیرونی، دچار برخی اشکالات است؛ ازجمله: عدم جامعیت این نظریه برای برخی هنرها (نظیر موسیقی)، عدم تفاوت محاکات هنری با محاکات معرفتی صرف و نیز عدم تفاوت هنر با فن. این نوشتار با تدقیق در معنای «واقع‌نمایی» و استمداد از مفهوم «معقول ثانی فلسفی» در فلسفة اسلامی به طرح واقع‌نمایی اثر هنری به‌مثابة داشتن منشأ انتزاع خارجی پرداخته است. علامه مصباح یزدی از فیلسوفانی است که به‌طور ویژه اثر هنری را برآمده از انتزاع ذهنی هنرمند می‌داند، البته انتزاعی که به نحو معقول ثانی فلسفی و با کندوکاو در روابطی رخ می‌دهد که منشأ انتزاع خارجی دارد. ایشان نسبیت اثر هنری را نسبیت هستی‌شناختی و در ارتباط با کمال مدرِک و انتزاع وی می‌بیند. حاصل این نوشتار که با روش توصیفی ـ تحلیلی و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای به تبیین واقع‌نمایی و نیز ماده و صورت اثر هنری پرداخته، نشان داده که نسبیت هنر از نوع نسبیت هستی‌شناختی است و با واقع‌نمایی اثر هنری منافاتی ندارد و با آن در تلائم است.
    References: 
    • اسماعیلی، مسعود (1389). معقول ثانی فلسفی در فلسفة اسلامی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • بریس، گات و مک آیورلوپس، دومینیک (1384). دانشنامة زیبایی‌شناسی. ترجمة مشیت علایی و دیگران. تهران: فرهنگستان هنر.
    • تاجیک، علیرضا (1395). هنر و زیبایی در اندیشة آیت‌الله مصباح، رهیافت‌ها و رهاوردها: دیدگاه‌های حضرت آیت الله مصباح یزدی(2)، جمعی از نویسندگان، زیر نظر محمود رجبی و محمود فتحعلی، قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • صدرالمتألهین (1380). المبدأ و المعاد. تحقیق سیدجلال‌الدین آشتیانی. قم: بوستان کتاب.
    • صدرالمتألهین (1410ق). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    • کلی، مایکل (1383). دائرة‌المعارف زیبایی‌شناسی. ترجمة مشیت علایی و دیگران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات هنری.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1389الف). فلسفة هنر و زیبایی. گفت‌وگو با آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی. Mesbaheyazdi.ir.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1389ب). زیبایی، هنر و کمال، گفت‌وگو با آیت‌الله مصباح یزدی. Mesbaheyazdi.ir.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1391). فلسفة اخلاق. تنظیم احمدحسین شریفی. چ ششم. تهران: چاپ و نشر بین‌الملل.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1392). آموزش فلسفه. چ چهاردهم. تهران: چاپ و نشر بین‌الملل.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1393). بحثی کوتاه دربارة جمال. Mesbaheyazdi.ir.
    • مصباح، مجتبی (1396). فلسفة اخلاق. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • ویلینکسون،‌ روبرت‌ (1385). بیان به‌عنوان خصیصه معرف هنر، مجموعه مقالات هنر، احساس و بیان. ترجمة امیر مازیار. تهران: فرهنگستان هنر.
    References: 
    • Collingwood, R. G. (1938). The Principles of Art. Oxford: Clarendon Press.
    • Croce, Benedetto, (1965). Guide to Aesthetics, Trans. Patrick Romanell. Indianapolis: Library of Liberal Arts. 
    • Davies, Stephen (1991). Definitions of Art. New York: Cornell University Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mousavi, Seyyedeh Houra , Mousavi, Seyyed Habibollah, Abolghasemzadeh, Majid.(2025) The Realistic Representation of an Artwork as Having an External Source of Abstraction (A Philosophical Approach as per Allameh Mesbah Yazdi’s View). Ma`rifat Falsafi, 22(2), 97-111 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.2022037

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyyedeh Houra Mousavi; Seyyed Habibollah Mousavi; Majid Abolghasemzadeh."The Realistic Representation of an Artwork as Having an External Source of Abstraction (A Philosophical Approach as per Allameh Mesbah Yazdi’s View)". Ma`rifat Falsafi, 22, 2, 2025, 97-111

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mousavi, S, Mousavi, S, Abolghasemzadeh, M.(2025) 'The Realistic Representation of an Artwork as Having an External Source of Abstraction (A Philosophical Approach as per Allameh Mesbah Yazdi’s View)', Ma`rifat Falsafi, 22(2), pp. 97-111

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mousavi, S, Mousavi, S, Abolghasemzadeh, M. The Realistic Representation of an Artwork as Having an External Source of Abstraction (A Philosophical Approach as per Allameh Mesbah Yazdi’s View). Ma`rifat Falsafi, 2025; 22(2): 97-111