Ma`rifat Falsafi, Volume 21, Issue 4, No 84, Year 2024 , Pages -

    بررسی مبنای حیثیت تعلیلیه تحلیلیه بودن وجود برای ماهیت موجوده در تفسیر عینیت وجود و ماهیت از اصالت وجود صدرایی

    Writers:
    ✍️ Mokhtar ali Rezaei / استادیار موسسه امام ره / marezaei1382@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی مبنای حیثیت تعلیلیه تحلیلیه بودن وجود برای ماهیت موجوده در تفسیر عینیت وجود و ماهیت از اصالت وجود صدرایی
    Abstract: 

    اصالت وجود پایه حکمت متعالیه است. در برداشت از آن بین صدرائیان اختلاف است؛ یکی از منشأ‌های مهم اختلاف، برداشت‌های مهم از ماهیت است؛ بعضی ماهیت را حد وجود دانسته، بعضی تصور و خیال الوجود و بعضی عین و متن وجود دانسته‌اند. این نوشتار به بررسی برداشت عینیت از ماهیت پرداخته با عنوان تفسیر عینیت از آن یاد کرده، با روشی تحلیلی – توصیفی، با هدف تبیین اصالت وجود صدرایی، یکی از مبانی تفسیر عینیت از اصالت وجود صداریی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌ است که در تفسیر عینیت، وجود با ماهیت مقایسه شده است و یکی از مبانی‌ای که توانسته اجازه چنین مقایسه نادرستی را صادر نماید، حیثیت تعلیلیه تحلیلیه بودن وجود برای ماهیت است که به علت خلط بین عالم تحلیل و عالم خارج و نیز به علت لازم آمدن واجب بالذات بودن تمامی ممکنات، نمی‌توان آن را قبول کرد.

    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, Mokhtar ali.(2024) بررسی مبنای حیثیت تعلیلیه تحلیلیه بودن وجود برای ماهیت موجوده در تفسیر عینیت وجود و ماهیت از اصالت وجود صدرایی. Ma`rifat Falsafi, 21(4), -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mokhtar ali Rezaei."بررسی مبنای حیثیت تعلیلیه تحلیلیه بودن وجود برای ماهیت موجوده در تفسیر عینیت وجود و ماهیت از اصالت وجود صدرایی". Ma`rifat Falsafi, 21, 4, 2024, -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, M.(2024) 'بررسی مبنای حیثیت تعلیلیه تحلیلیه بودن وجود برای ماهیت موجوده در تفسیر عینیت وجود و ماهیت از اصالت وجود صدرایی', Ma`rifat Falsafi, 21(4), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, M. بررسی مبنای حیثیت تعلیلیه تحلیلیه بودن وجود برای ماهیت موجوده در تفسیر عینیت وجود و ماهیت از اصالت وجود صدرایی. Ma`rifat Falsafi, 2024; 21(4): -