Ma`rifat Falsafi, Volume 21, Issue 4, No 84, Year 2025 , Pages 7-20

    Examining the Basis of Analytical-Causative Aspect of Existence for the Existing Quiddity in the Interpretation of Identity of existence and Quiddity in Sadraian Primacy of Existence

    Writers:
    ✍️ Mokhtar ali Rezaei / Assistant professor, Dept. of Philosophy, Imam Khomeini Institute of Education and Research / marezaei1382@gmail.com
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2024.2021696
    Abstract: 
    The primacy of existence (Asalat al-Wujud) is the foundation of Sadraian transcendent philosophy. Among Sadraian scholars, there are differing interpretations of this concept. One significant source of disagreement lies in their diverse understandings of "quiddity" (Mahiyyah). Some consider quiddity to be the limit of existence, others regard it as an imaginary conceptualization of existence, and yet others see it as the very reality of existence. This article studies the interpretation of existence-quiddity identity and refers to it as the "interpretation of identity." Using an analytical-descriptive method, it seeks to explain the Sadraian doctrine of the primacy of existence by analyzing one of the foundational principles underlying the interpretation of identity in Sadraian philosophy. The study concludes that in this interpretation, existence is compared to quiddity. One of the premises giving rise to such an erroneous comparison is the assumption that existence is the analytical-causative aspect for quiddity. However, this premise is rejected due to a mistake of the realm of analysis with that of external reality, it also regards all contingent beings as necessary being inherently self-sufficient, which is logically untenable.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی مبنای حیثیت تعلیلیة تحلیلیه بودن وجود برای ماهیت موجوده در تفسیر عینیت وجود و ماهیت از اصالت وجود صدرایی
    Abstract: 
    اصالت وجود پایة حکمت متعالیه است. در برداشت از آن بین صدراییان اختلاف است. یکی از منشأ‌های مهم اختلاف، برداشت‌های مهم از «ماهیت» است. بعضی ماهیت را حد وجود دانسته‌اند. بعضی تصور و خیال الوجود و بعضی عین و متن وجود شمرده‌‌اند. این نوشتار به بررسی برداشت عینیت از ماهیت پرداخته، با عنوان «تفسیر عینیت» از آن یاد کرده و با روشی تحلیلی ـ توصیفی، با هدف تبیین اصالت وجود صدرایی، یکی از مبانی تفسیر عینیت از اصالت وجود صدرایی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌ است که در تفسیر عینیت، وجود با ماهیت مقایسه شده و یکی از مبانی‌ که توانسته است اجازة چنین مقایسة نادرستی را صادر نماید، حیثیت تعلیلیة تحلیلیه بودن وجود برای ماهیت است که به علت خلط بین عالم تحلیل و عالم خارج و نیز به علت لزوم واجب بالذات بودن تمام ممکنات، نمی‌توان آن را پذیرفت.
    References: 
    • ابن‌اثیر، عزالدین علی بن محمد جزری (1367). النهایة فی غریب الحدیث و الأثر. چ چهارم. قم: اسماعیلیان.
    • ابن‌رشد، محمد بن احمد (بی‌تا). تلخیص مابعدالطبیعه. تحقیق و مقدمة عثمان امین. تهران: حکمت.
    • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1381).‌ الاشارات و التنبیهات. تحقیق مجتبی زارعی. قم: بوستان کتاب.
    • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1379). النجاة من الغرق فى بحر الضلالات. چ دوم. تهران: دانشگاه تهران.
    • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1404ق). التعلیقات. بیروت: مکتبة الاعلام الاسلامی.
    • ابن‌منظور، محمد بن مکرم، (1414ق). لسان ‌العرب.‌ بیروت: دارصادر.
    • ارسطو (1385). متافیزیک (مابعد ‌الطبیعه). ترجمة شرف‌الدین خراسانی. چ چهارم. تهران: حکمت.
    • اسماعیلی، مسعود (1389). معقول ثانی فلسفی در فلسفة اسلامی؛ سیر بحث در تاریخ و نقد تحلیل مسئله. قم:‌ مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • آملی، شمس‌الدین محمد بن محمود، (1379ق). نفایس الفنون فی عرائس العیون. تصحیح سیدابراهیم میانجی. تهران: اسلامیه.
    • جرجانی، شریف علی بن محمد (1408ق). کتاب التعریفات، چ سوم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
    • راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق صفوان عدنان داودى. بیروت: دارالعلم.
    • سهروردی، شهاب‌الدین (1373). شرح حکمة الاشراق. چ دوم. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • سهروردی، شهاب‌الدین (1375). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. چ دوم. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • صدرالمتألهین (1302). مجموعة الرسائل التسعه. تهران: بی‌نا.
    • صدرالمتألهین (1360). الشواهد الربوبیة فى المناهج السلوکیه. چ سوم. مشهد: المرکز الجامعى للنشر.
    • صدرالمتألهین (1361الف). ایقاظ النائمین. تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفة ایران.
    • صدرالمتألهین (1361ب). العرشیه، تهران: مولى.
    • صدرالمتألهین (1363الف). مشاعر. چ دوم. تهران: طهوری.
    • صدرالمتألهین (1363ب). مفاتیح الغیب. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • صدرالمتألهین (1378). سه رسالة فلسفى. مقدمه، تصحیح و تعلیق سیدجلال‏الدین آشتیانى. قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
    • صدرالمتألهین (1383). الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعه. تصحیح و تحقیق غلامرضا اعوانی، اشراف سیدمحمد خامنه‌ای. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
    • صدرالمتألهین (1981). الحکمة المتعالیة فى الاسفار الاربعة العقلیه. چ سوم. بیروت: داراحیاء التراث.
    • صدرالمتألهین (بی‌تا).‌ الحاشیة على الهیات الشفاء. قم: بیدار.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1378). نهایة ‌الحکمه. تصحیح و تعلیق غلامرضا فیاضی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • عبودیت، عبد‌الرسول (1385). درآمدی به نظام حکمت صدرایی. تهران: سمت.
    • فارابی، ابونصر (بی‌تا). کتاب الحروف. بیروت: دارالمشرق‏.
    • فنائی اشکوری، محمد (1375).‌ معقول ثانی؛ تحلیلی از انواع مفاهیم کلی در فلسفة اسلامی و غربی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • فیاضی، غلامرضا (1386). درآمدی بر معرفت‌شناسی. تدوین و نگارش مرتضی رضائی و احمدحسین شریفی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • فیاضی، غلامرضا (1387). هستی و چیستی در مکتب صدرایی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • فیاضی، غلامرضا (بی‌تا). نقد تاریخ فلسفه غرب. بی‌جا: بی‌نا.
    • فیومی، احمد بن محمد (بی‌تا). مصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی. بی‌جا: بی‌نا.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1378). آموزش فلسفه. تهران: امیرکبیر.
    • مطهری، مرتضی (1368–1384). مجموعه آثار. تهران: صدرا.
    • مطهری، مرتضی (بی‌تا). مقالات فلسفی. تهران: حکمت.
    • نبویان، سیدمحمدمهدی (1395). جستارهایی در فلسفة اسلامی مشتمل بر آراء اختصاصی آیت‌الله فیاضی. چ دوم. قم:‌ مجمع عالی حکمت.
    • نوری، ملا علی (بی‌تا). رسالة بسیط الحقیقه و وحدت وجود. تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه‌ ایران.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, Mokhtar ali.(2025) Examining the Basis of Analytical-Causative Aspect of Existence for the Existing Quiddity in the Interpretation of Identity of existence and Quiddity in Sadraian Primacy of Existence. Ma`rifat Falsafi, 21(4), 7-20 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2024.2021696

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mokhtar ali Rezaei."Examining the Basis of Analytical-Causative Aspect of Existence for the Existing Quiddity in the Interpretation of Identity of existence and Quiddity in Sadraian Primacy of Existence". Ma`rifat Falsafi, 21, 4, 2025, 7-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, M.(2025) 'Examining the Basis of Analytical-Causative Aspect of Existence for the Existing Quiddity in the Interpretation of Identity of existence and Quiddity in Sadraian Primacy of Existence', Ma`rifat Falsafi, 21(4), pp. 7-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, M. Examining the Basis of Analytical-Causative Aspect of Existence for the Existing Quiddity in the Interpretation of Identity of existence and Quiddity in Sadraian Primacy of Existence. Ma`rifat Falsafi, 2025; 21(4): 7-20