Ma`rifat Falsafi, Volume 22, Issue 1, No 85, Year 2025 , Pages 7-22

    The Essential Kernel of the "Mental Existence" Theory and its Compatibility with the Doctrine of the Primacy of Existence

    Writers:
    ✍️ Bagher Navid / A PhD. student of Islamic philosophy and theology, Tarbiat Modares University, Tehran. / bager.navid.g@gmail.com
    dor 20.1001.1.17354545.1403.22.1.1.9
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2025.2021460
    Abstract: 
    The internal consistency of a philosophical system is essential for its coherence and effectiveness. The doctrine of the primacy of existence (asalat al-wujud), as the foundation of transcendent wisdom, has cast a shadow over most philosophical issues within this school reshaping the fate of many discussions. The essential kernel of the issue of "mental existence" has led to the notion that the theory of "mental existence" is framed within the context of the primacy of Quiddity. Even though some Sadrian philosophers have discussed mental existence, it is viewed as a pretended concession to the views of earlier thinkers and not as their ultimate attitude. Therefore, in his paper, the author aims to examine, firstly, whether, assuming the acceptance of the essential unity between the mind and the external world, mental existence is compatible with the framework of the primacy of existence. Secondly, it seeks to investigate whether the different interpretations of the doctrine of the primacy of existence play a role in its compatibility with the theory of mental existence. In this study, three theories "relative compatibility", "absolute incompatibility", and "ambiguous compatibility" are presented and critically analyzed. It is shown that the theory closest to reality is the "ambiguous compatibility" theory. The author, by further developing it, presents the theory of "absolute compatibility," according to which, based on all the common interpretations of the doctrine of the primacy of existence, one cannot decide that the theory of mental existence merely stands on the primacy of quiddity. Therefore, there is no inherent contradiction between the issue of the primacy of existence and that of mental existence.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :هستة ماهوی نظریة «وجود ذهنی» و سازگاری با اصالت وجود
    Abstract: 
    وجود سازگاری درونی برای یک نظام فلسفی از لوازم یک نظام منسجم و کارآمد است. اصالت وجود به‌عنوان اساس حکمت متعالیه روی اکثر مسائل فلسفه در این مکتب سایه انداخته و سرنوشت بسیاری از مباحث را تغییر داده است. هستة ماهوی مسئلة وجود ذهنی نیز این انگاره را پدید آورده که نظریة «وجود ذهنی» با فضای اصالت ماهیت طرح شده و اگر هم فلاسفة صدرایی از وجود ذهنی بحث کرده‌اند از باب مماشات با قوم و نظریات ابتدایی است، نه مختار نهایی. ازاین‌رو هدف نگارش این نوشتار آن است که بررسی نماید اولاً، آیا با فرض قبول اتحاد ماهوی بین ذهن و خارج، وجود ذهنی با فضای اصالت وجود سازگاری دارد؟ ثانیاً، تقریرات متفاوت اصالت وجود در سازگاری با نظریة وجود ذهنی مؤثر است یا خیر؟ در این پژوهش سه نظریة «سازگاری نسبی»، «ناسازگاری مطلق» و «سازگاری مبهم» بیان شده و با نقد و بررسی این اقوال روشن شده که نظریة نزدیک به واقع نظریة «سازگاری مبهم» است و نگارنده با تکمیل آن، نظریة «سازگاری مطلق» را ارائه کرده که مطابق آن بنا بر همة تقریرهای رایج از اصالت وجود، نمی‌توان حکم به ماهوی بودن نظریة وجود ذهنی کرد و تهافت بالذاتی بین دو مسئلة اصالت وجود و مسئلة وجود ذهنی نیست.
    References: 
    • اکبری، رضا (1377). وجود ذهنی از منظری دیگر. خردنامة صدرا، 14، 37-48.
    • جوادی آملی، عبدالله (1393). رحیق مختوم: شرح حکمت متعالیه. چ پنجم. قم: اسراء.
    • سبزواری، ملاهادی (1384). شرح غرر الفرائد. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
    • سعیدی‌مهر، محمد (1393). وجود ذهنی و حقیقت علم؛ تفسیری تجزیه‌گرا از دیدگاه ملاصدرا. حکمت صدرایی، 1، 109-123.
    • صدرالمتألهین (1363). المشاعر. چ دوم. تهران: کتابخانة طهوری.
    • صدرالمتألهین (بی‌تا). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیه. ط. الثالثه. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1386). نهایة الحکمه. تصحیح و تعلیق غلامرضا فیاضی. چ چهارم. قم. مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1360). نهایة الحکمة. چ دوازدهم. قم: جامعة مدرسین.
    • عرب مؤمنی، ناصر (1381). رابطة شناخت‌شناسی با هستی‌شناسی. خردنامة صدرا، 28، 46-54.
    • فعالی، محمدتقی (1380). نظریة علم در حکمت اشراق. مجموعه مقالات نخستین همایش بین‌المللی شیخ اشراق. زنجان: استانداری زنجان.
    • فیاضی، غلامرضا و شیدان‌شید،‌ حسینعلی (1392). هستی و چیستی در مکتب صدرایی؛ تأملی در اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و تفاسیر و ادله و نتایج آن. چ چهارم. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1393). تعلیقة علی نهایة الحکمة. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
    • مطهری، مرتضی (1390). مجموعه آثار. چ سیزدهم. تهران: صدرا.
    • معلمی، حسن (1383). اعتباریت ماهیت از عرض عینیت تا فرش سرابیت. معرفت فلسفی، 3، 89-106.
    • واله، حسین و رضایی، محمد (1388). واقع‌نمایی وجود ذهنی با توجه به اصالت وجود و حرکت جوهری صدرا. علوم اسلامی، 16، 57-85.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Navid, Bagher.(2025) The Essential Kernel of the "Mental Existence" Theory and its Compatibility with the Doctrine of the Primacy of Existence. Ma`rifat Falsafi, 22(1), 7-22 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.2021460

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bagher Navid."The Essential Kernel of the "Mental Existence" Theory and its Compatibility with the Doctrine of the Primacy of Existence". Ma`rifat Falsafi, 22, 1, 2025, 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Navid, B.(2025) 'The Essential Kernel of the "Mental Existence" Theory and its Compatibility with the Doctrine of the Primacy of Existence', Ma`rifat Falsafi, 22(1), pp. 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Navid, B. The Essential Kernel of the "Mental Existence" Theory and its Compatibility with the Doctrine of the Primacy of Existence. Ma`rifat Falsafi, 2025; 22(1): 7-22