Ma`rifat Falsafi, Volume 21, Issue 4, No 84, Year 2025 , Pages 57-76

    The Extension of Allameh Tabatabaii's Concept of I'tibariyyat in Attributing Meaning to limbs of works

    Writers:
    ✍️ Ahmad / PhD Student in transcendent wisdom, Imam Khomeini Institute of Educational and Research / asra69_65@yahoo.com
    Abdollah Fathi / Assistant professor, Dept. of Philosophy, Imam Khomeini Institute of Educational and Research / abdollahfathy@yahoo.com
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2024.2021220
    Abstract: 
    The role and impact of "i'tibariyyat" (mentally-constructed concepts) in human actions -both internal and external- are undeniable. However, a precise understanding of this subject requires a multi-step process, including philosophical and rational analysis of the nature of "i'tibariyyat" and "human action." From among a few philosophers who came to analyze these concepts and their interrelations is Allameh Tabataba'ii. This article aims to elucidate and examine Allameh’s perspective on "i'tibariyyat," "limbs of human works," and the relationship between the two using an analytical-critical approach. According to him, "i'tibariyyat" are the underlying thoughts behind works of organs, and plentiful meaning is embedded within these works. Consequently, "i'tibariyyat" play a significant role in attributing meaning, especially "post-social constructs," which have an even greater influence in this regard. Human action, therefore, is not silent or devoid of meaning. Instead, all the "constructed meanings" behind the act flow into and extend through the action itself. Such human constructed meanings may come from truths and sometimes assumed to be true and correct. That is why external actions of human body are classified into either true or false.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :امتداد اعتباریات علامه طباطبائی در معنابخشی افعال جوارحی
    Abstract: 
    نقش و تأثیر «اعتباریات» در کنش انسانی، اعم از کنش درونی و بیرونی، غیرقابل انکار است. اما فهم دقیق این مطلب در گرو مراحلی، از جمله تحلیل فلسفی و عقلی حقیقت «اعتباریات» و «کنش انسانی» است. از معدود فیلسوفانی که درصدد تحلیل این دو و رابطه‌ی آنها برآمده‌اند، علامه طباطبائی است. هدف این مقاله تبیین و بررسی دیدگاه علامه درباره‌ی «اعتباریات»، «کنش جوارحی انسانی» و رابطه‌ی این دو با رویکردی تحلیلی ـ انتقادی است. از نگاه ایشان «اعتباریات» اندیشه‌های پشت صحنه‌ی عمل جوارحی است و معنا در فعل جوارحی انسانی موج می‌زند. در نتیجه، اعتباریات نقش بسزایی در معنابخشی دارند، به‌ویژه اعتباریات بعدالاجتماع که در این تأثیر نقش پررنگ‌تری دارند. همچنین کنش انسانی امری صامت و بی‌رنگ نیست، بلکه تمام معانی اعتباری پشت صحنه‌ی عمل در فعل سرریز می‌شود و امتداد می‌یابد. این معانی اعتباریات انسان است که گاهی اعتباریاتی برگرفته از حقایق است و گاهی تصور بر حقیقی و صحیح بودن آن می‌شود. از همین‌جاست که کنش‌های بیرونی و جوارحی انسانی به حق و باطل تقسیم می‌شود.
    References: 
    • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1404ق ـ الف)‏. الشفاء (الالهیات). قم: کتابخانة آیت‌الله مرعشی نجفی.
    • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1404ق ـ ب)‏، الشفاء (الطبیعیات، قسم النفس). قم: کتابخانة آیت‌الله مرعشی نجفی.
    • ریترز، جورج (1393). نظریة جامعه‌شناسی در دوران معاصر، چ نوزدهم، تهران: علمی و فرهنگی.
    • شریفی، احمدحسین (1394). مبانی علوم انسانی اسلامی. چ دوم، تهران: آفتاب توسعه.
    • صدرالمتألهین‏، (1981). ‏الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة. چ سوم‏، بیروت:‏ داراحیاء التراث.‏
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: مؤسسة‌ دارالمجتبی للمطبوعات.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1417ق). ترجمه المیزان فی تفسیر القرآن، قم: جامعة مدرسین.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1428ق). مجموعة رسائل العلامة الطباطبائى. قم: باقیات.
    • عبودیت، عبدالرسول (1390). درآمدی به نظام حکمت صدرایی. چ چهارم، تهران: سمت.
    • فارابى‏، ابونصر (1995). آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها. بیروت: مکتبة الهلال.
    • فتحی، عبدالله (1395). چیستی و هستی اعتبار و امور اعتباری. رسالة دکتری، قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • فیض کاشانی، ملامحسن (1376). المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء. چ دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
    • مطهری، مرتضی (1364)، تحریر اصول فلسفه و روش رئالیسم. چ سوم. تهران: صدرا.
    • ـــــ (‏1384). مجموعه آثار. چ هفتم، تهران: صدرا.
    • یزدان‌پناه، سیدیدالله (1401) چیستی و نحوه وجود فرهنگ. قم: کتاب فردا.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ahmad, Fathi, Abdollah.(2025) The Extension of Allameh Tabatabaii's Concept of I'tibariyyat in Attributing Meaning to limbs of works. Ma`rifat Falsafi, 21(4), 57-76 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2024.2021220

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmad ; Abdollah Fathi."The Extension of Allameh Tabatabaii's Concept of I'tibariyyat in Attributing Meaning to limbs of works". Ma`rifat Falsafi, 21, 4, 2025, 57-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Fathi, A.(2025) 'The Extension of Allameh Tabatabaii's Concept of I'tibariyyat in Attributing Meaning to limbs of works', Ma`rifat Falsafi, 21(4), pp. 57-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Fathi, A. The Extension of Allameh Tabatabaii's Concept of I'tibariyyat in Attributing Meaning to limbs of works. Ma`rifat Falsafi, 2025; 21(4): 57-76