Pages:
23-39
Receive Date: 2025/04/08
Accept Date: 2025/04/08
Abstract:
Producing knowledge in line with the Islamic values plays an important role in achieving excellence and establishing national dignity and independence. One of the factors making the ground for producing knowledge is the achievement of active education strategies (as opposed to passive, imitating and memory-based education). Analyzing the discussion of "perception" in Sadra's philosophy leads to the conclusion that perception in this philosophy has two spiritual-physical areas and that the origin of perception is the incorporeal soul. What, in this article, provides the said goal in the field of Islamic wisdom is called "productivity of faculties of perception". This paper deals with this issue by explaining the principles of productivity of faculties of perception and the corresponding strategies. The research method is "descriptive-analytical" and its sources are library-documentation. The most important findings of the research are Sadraian strategies in the course of productive perception. In Mulla Sadra's approach to the system of knowledge, managing the soul, the capacities of knowledge of the heart, and strengthening and training (purity of) the power of imagination are among the most important strategies. The approach of the article is novel, practical and possible to be developed; it can thus be evaluated in the course of the objectives of the country's scientific system and of the guidance of the Supreme Leader of the Islamic Revolution.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :راهبردهای زایندگی قوای ادراکی با رویکرد مبانی فلسفه صدرایی
Abstract:
تولید علم متناسب با ارزشهای اسلامی، در دستیابی به تعالی و تثبیت عزت و استقلال ملی نقش بسزایی دارد. از علل زمینهساز تولید علم، دستیابی به راهبردهای آموزش فعال (در مقابل آموزش منفعل و تقلیدی و حافظهمحور) است. با تحلیل بحث «ادراک» در فلسفه صدرایی به این نتیجه میرسیم که ادراک در این فلسفه دارای دو ساحت روحی- جسمی است و منشأ ادراک نفس مجرّد است. آنچه هدف مذکور را در زمینه حکمت اسلامی تأمین میکند در این مقاله به «زایندگی قوای ادراکی» نامگذاری شده است. این مقاله با تبیین مبانی زایندگی قوای ادراکی و راهبردهای متناظر به این مسئله پرداخته است. روش پژوهش «توصیفی- تحلیلی» و منابع آن اسنادی- کتابخانهای است. مهمترین یافتههای پژوهش راهبردهای حکمت صدرایی در جهت ادراک زاینده است. توجه به نظام دانایی در رویکرد ملاصدرا، مدیریت نفس و ظرفیتهای علم قلبی و تقویت و تربیت (طهارت) قوه خیال از مهمترین راهبردهاست. رویکرد مقاله بدیع، کاربردی و قابل توسعه است و در جهت اهداف نظام علمی کشور و هدایتهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ارزیابی میشود.
References:
- برقعی، زهره، 1389، خیال از نظر ابن سینا و صدرالمتالهین، قم، بوستان کتاب.
- پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی) https://farsi.khamenei.ir
- جوادیآملی، عبدالله،1390، عین نضاخ، قم، اسراء.
- چیتیک، ویلیام، 1989، معرفت شناسی و هرمنوتیک از منظری عرفانی، ترجمة پیروز فطورچی، تهران، پژهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- حسنزاده آملی، حسن، 1381، شرح مراتب طهارت از رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، شارح داوود صمدی آملی، قم، آل علی(ع).
- سراج طوسی، ابونصر، بیتا، اللمع، تحقیق عبدالحکیم محمود، بیجا، بینا.
- شیخ بهایی، محمد، 1388، مفتاح الفلاح، قم، جلوه کمال.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین،1382، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمة سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم، اسلامی.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین، 1391، نهایة الحکمه، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
- غزالی، محمد، بیتا، احیاء علوم الدین، بیروت، دار الکتاب العربی.
- کربن، هانری، 1384، تخیل خلاق در عرفان ابنعربی، ترجمة انشاءالله همتی، تهران، جامی.
- مبینی، داوود و همکاران، 1389، «بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر ارتقای خلاقیت مهندسین با توجه به سنخ شخصیتی آنان» تازههای روانشناسی صنعتی / سازمانی، ش 1، ص 56-49.
- مداحی، جواد و همکاران،1394، «ماهیت خلاقیت در دیدگاه اسلامی» اسلام و پژوهشهای تربیتی، ش 14، ص 5-38.
- صدرالمتألهین، 1381، المبدأ و المعاد فی الحکمة المتعالیة، تحقیق محمد ذبیحی و جعفر شانظری، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
- صدرالمتألهین، 1381، کسر اصنام الجاهلیه، تحقیق محسن جهانگیری، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
- صدرالمتألهین، 1382، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تحقیق سیدمصطفی محقق داماد، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
- صدرالمتألهین، 1383، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، تحقیق غلامرضا اعوانی، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
- صدرالمتألهین، 1383، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، تعلیقات سبزواری، تحقیق علیاکبر رشاد، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
- صدرالمتألهین، 1386، مفاتیح الغیب، تحقیق نجفقلی حبیبی، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
- صدرالمتألهین، 1389، تفسیر القرآن الکریم، تحقیق محسن بیدارفر، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
- صدرالمتألهین، 1389، اسرار الایات و انوار البینات، مقدمه سیدمحمد خامنهای، تصحیح محمدعلی جاودان، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
- صدرالمتألهین، 1389، تفسیر القرآن الکریم، تحقیق و مقدمه محمدهادی معرفت، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
- صدرالمتألهین،1390، رساله سه اصل، تحقیق سیدحسین نصر، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
- صدرالمتألهین، 1429ق، شرح الهدایة الاثیریه، تحقیق احمدعبدالرحیم السیاع المستشار توفیق علی وهبه، بیجا، مکتب الثقافة الدینیه.
- صدرالمتألهین، 1981، الاسفار الاربعة فی الحکمة الاهیه، بیروت، دار احیاء التراث الاسلامی.
- نالچاجیان، آلبرت، 1386، اشراق و شهود در فرایند خلاقیت علمی، ترجمة نیکید میرزا یانس، اصفهان، جهاد دانشگاهی.
- Morris, T, 2006, Social Work Research Methods: Four Alternative Paradigms. Thousand Oaks, CA, Sage.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Seyyed Mohammad Hossein.(2025) Strategies for Productivity of Faculties of Perception through Sadraian Approach. Ma`rifat Falsafi, 21(3), 23-39 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2024.2020389
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyyed Mohammad Hossein ."Strategies for Productivity of Faculties of Perception through Sadraian Approach". Ma`rifat Falsafi, 21, 3, 2025, 23-39
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S.(2025) 'Strategies for Productivity of Faculties of Perception through Sadraian Approach', Ma`rifat Falsafi, 21(3), pp. 23-39
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S. Strategies for Productivity of Faculties of Perception through Sadraian Approach. Ma`rifat Falsafi, 2025; 21(3): 23-39