Ma`rifat Falsafi, Volume 22, Issue 2, No 86, Year 2025 , Pages 25-38

    A Critical Assessment of Professor Fayyazi’s Theory of Ontic Union and Analytical Distinction Between Substance and Accident

    Writers:
    ✍️ Mohammad hasan Fateminia / An assistant professor of the Dept. of philosophy, Imam Khomeini Education and Research Institute. / fateminia@iki.ac.ir
    Abdolrasuol Oboodiyat / A professor of the Dept. of philosophy, Imam Khomeini Education and Research Institute. / obodeyat@iki.ac.ir
    dor 20.1001.1.17354545.1403.22.2.2.2
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2025.2018147
    Abstract: 
    Regarding the ontic relationship between substance and accident, there are two main viewpoints: ontic union and ontic distinction. Having adopted specific principles regarding meaning, concept, and referent, professor Fayyazi has strengthened the theory of "ontic union." He has made use of a general basis, a reason, and a corroborating argument to support the aforementioned perspective. The general basis of this view is that "the multiplicity of meanings does not entail the multiplicity of existence," and as a result, a single existence can encompass multiple meanings. In professor Fayyazi's view, meaning is a referent of the concept, and its locus is the same place where the referent of that concept exists. The claim under discussion is rejected because neither the cited evidence is acceptable, nor the foundation of the theory (i.e., the theory of "meaning" as understood in this perspective) is correct, nor can the co-called reason for the claim be accepted.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :سنجش نظریة «اتحاد وجودی و تغایر تحلیلی جوهر و عرض» استاد فیاضی
    Abstract: 
    در باب رابطة وجودی جوهر و عرض، دو دیدگاه کلان وجود دارد: اتحاد وجودی و تغایر وجودی. استاد فیاضی با اتخاذ مبانی خاص در باب معنا، مفهوم و مصداق، نظریة «اتحاد وجودی» را تقویت کرده است. وی برای دیدگاه مذکور از یک مبنای عام، یک دلیل و یک مؤید بهره برده است. مبنای عامِ دیدگاه مذکور این است که «تعدد معانی مستلزم تعدد وجود نیست» و در نتیجه، یک وجود می‌تواند مستجمع معانی متعدد شود و معنی در دیدگاه استاد فیاضی محکی مفهوم است و موطن آن همان جایی است که مصداق آن مفهوم واقع است. مدعای مورد بحث مردود است؛ زیرا نه شاهد یادشده قابل قبول است و نه مبنای نظریة مذکور (یعنی نظریة «معنی» به شکلی که در این دیدگاه مد نظر است) صحیح است و نه دلیل ادعاشده را می‌توان پذیرفت.
    References: 
    • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1375). الاشارات و التنبیهات. قم: البلاغه.
    • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1400ق). الهیات الشفاء. تصحیح سعید زاید. قم: کتابخانة آیت‌الله مرعشی نجفی.
    • سپاهی، مجتبی (1389). تحلیل و بررسی نومن و فنومن کانتی و جوهر و عرض صدرایی. رسالة دکتری. قم: مرکز تربیت مدرس.
    • صدرالمتألهین (1410ق). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة. بیروت: داراحیاء التراث.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1386). نهایة الحکمة، تصحیح و تعلیق غلامرضا فیاضی، قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). 
    • عبودیت، عبدالرسول (1392). رابطة جوهر و عرض، معرفت فلسفی، 41، 11-38.
    • عبودیت، عبدالرسول (1393). حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبائی. مرحلة 6 (مبحث جوهر). قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • علم‌الهدی، سیدعلی (1397). ذهنی‌بودن جوهریت و عرضیت در فلسفة صدرایی. تأملات فلسفی، 21، 149-168.
    • فیاضی، غلامرضا (1387). هستی و چیستی در مکتب صدرایی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1378). آموزش فلسفه. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
    • معصوم، حسین (1383). نقد نظریة کانت در مورد جوهریت نفس. اندیشه‌های فلسفی، 1(1)، 137-151.
    • ملکشاهی، حسن (1367). ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات. تهران: سروش.
    • نبویان، سیدمحمدمهدی (1395). جستارهایی در فلسفة اسلامی: مشتمل بر آراء اختصاصی آیت‌الله فیاضی. قم: حکمت اسلامی.
    • نبویان، سیدمحمدمهدی (1396). جستارهایی در فلسفة اسلامی: مشتمل بر آراء اختصاصی آیت‌الله فیاضی. قم: حکمت اسلامی.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fateminia, Mohammad hasan, Oboodiyat, Abdolrasuol.(2025) A Critical Assessment of Professor Fayyazi’s Theory of Ontic Union and Analytical Distinction Between Substance and Accident. Ma`rifat Falsafi, 22(2), 25-38 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.2018147

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad hasan Fateminia; Abdolrasuol Oboodiyat."A Critical Assessment of Professor Fayyazi’s Theory of Ontic Union and Analytical Distinction Between Substance and Accident". Ma`rifat Falsafi, 22, 2, 2025, 25-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fateminia, M, Oboodiyat, A.(2025) 'A Critical Assessment of Professor Fayyazi’s Theory of Ontic Union and Analytical Distinction Between Substance and Accident', Ma`rifat Falsafi, 22(2), pp. 25-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fateminia, M, Oboodiyat, A. A Critical Assessment of Professor Fayyazi’s Theory of Ontic Union and Analytical Distinction Between Substance and Accident. Ma`rifat Falsafi, 2025; 22(2): 25-38