سال پنجم، شماره دوم، زمستان 1386، 96ـ53
رحيم قرباني[129]
چكيده
انتقال ارواح از بدنهاي مادي به بدنهاي مادي ديگر به هنگام مرگ، كه «تناسخ» ناميده ميشود، ازسوي برخي از انديشمندان مطرح شده است تا مسئله كمال نفس انساني را توجيه كنند. اين توجيهدلايل گوناگوني داشته است و خاستگاهها و نتايج متفاوتي دارد كه نوشتار حاضر به بررسي برخي ازجنبههاي آن ميپردازد. اين مقاله پس از تعريف «تناسخ»، به ذكر اقسام آن ميپردازد و تناسخ روحانسانهاي تكامليافته، روح انسانهاي متوسط و روح انسانهاي پست را بر اساس مباني «حكمتمتعاليه» به نقد و بحث گذاشته است. ملّاصدرا براهين ابطال تناسخ را، كه توسط گذشتگان ارائهشدهاند، ناقص و در برخي موارد، نادرست دانسته و به اين دليل، استدلالهاي ويژهاي را بر پايهفلسفه خودش مطرح كرده است. اين در حالي است كه برخي از براهين خود ملّاصدرا نيز به دليلابتناي آنها بر طبيعيات قديم، نادرست مينمايد. با توجه به بررسيهاي اين نوشتار، موارد درست ونادرست تناسخ، وضوح بيشتري مييابند.
كليدواژهها: تناسخ، نفس، بدن، عوالم، انتقال، تكامل، تطوّر، تحوّل.