سال پنجم، شماره چهارم، تابستان 1387، 85ـ 53
علىمحمّد قاسمى1
چكيده
بدن ابزارى براى نفس مجرّد انسانى است كه به وسيله آن مىتواند استعدادهاى نهفته خود را متبلور و شكوفا سازد. نفس، پس از قطع علاقه از بدن، در وعائى ديگر به نام عالم «برزخ» يا عالم «مثال»، با
تعلق گرفتن به «قالب مثالى» يا «جسم برزخى»، به حيات خود ادامه مىدهد؛ حياتى كه همراه لذايذ يا رنجهاى ويژهاى است كه نتيجه افكار، عقايد، اعمال، صفات و ملكات راسخ در نفوس در طول حيات دنيوى خواهد بود. اين نوشتار، ابتدا به اثبات برزخ، از منظر حكمت متعاليه، قرآن و سنّت مىپردازد، سپس به برخى ويژگىهاى برزخ و برزخيان اشاره مىكند، و آنگاه ديدگاه برخى از فلاسفه را كه معتقدند در برزخ، «تكاملى براى افراد وجود ندارد» به نقد كشيده است. نويسنده معتقد است فلسفه، هرگز نمىتواند مدعى شود كه براى برزخيان ارتقاى درجه و تكامل يا سقوط بيشتر امكان ندارد، به علاوه اين ديدگاه نه تنها مخالف بسيارى از روايات وارده در مورد عالم برزخ است، كه با ظاهر برخى از آيات شريفه قرآنى نيز سازگارى ندارد.
كليدواژهها : نفس، روح، موت، توفّى، بدن، قبر، برزخ، مثال.