صعوبت يا سهولت حدّ
و رابطه آن با وضع اسماء عام بر مسمّا
عسكري سليماني اميري
چكيده
اكثر منطقدانان مسلمان و در رأس آنها فارابي و ابنسينا پس از ارائه دستگاه جنس و فصلي و ذاتي و عرضي و اينكه حد تام مشتمل بر تمام ذاتيات محدود است، به صعوبت و دشواري حد تام حقيقي فتوا دادهاند.
در اين ميان بغدادي با طرح حد مفهومي و اسمي در علوم، سهولت حدّ تام را مطرح كرده و شيخ اشراق در مقام نقد نظريه تعريف مشائين سهولت حد مفهومي يا اسمي را تأييد كرده است.
اين دو بين اسم و مسمّا و بين حد و محدود رابطه قائل نشدهاند. از نظر اين دو اسم براي مسمّايي است كه از آن شناخت داريم و ميزان شناخت ما از مسمّا در واقع تشكيلدهنده حدّ مسمّا است.
از نظر راقم سطور، رابطه حد و محدود و اسم و مسمّا كليت ندارد لذا همواره حدّ شيء به ميزان شناخت مسمّا تنظيم نميشود، گرچه فيالجمله ارتباط اسم و مسمّا و حد و محدود قابل قبول است.
كليد واژهها
حد تام، ذاتي، عرضي، اسم و مسمّا، حد حقيقي، حد مفهومي يا اسمي، شيخ اشراق، بغدادي