* یاسر حسینپور / دکتری حکمت متعالیه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره hoseinpour.yaser@gmail.com
غلامرضا فیاضی / استاد گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
دريافت: 29/09/99 پذيرش: 25/03/1400
چکيده
در این نوشتار علاوه بر اعلام موضع درباره وحدت و یا تعدد نوعی نفوس بشری به دنبال پاسخی درخور برای حل معمای روانشناختی چگونگی ماهیت انسان هستیم. یکی از مباحث مطرح در علمالنفس فلسفی، مسئله وحدت و یا تعدد نوعی نفوس انسانی است. اندیشمندان مسلمان در این زمینه اقوال مختلفی را مطرح ساختهاند و علاوه بر اقامه استدلال از شواهد قرآنی و روایی در تثبیت اندیشه خود بهره بردهاند. برخی حکمای اسلامی معتقد به وحدت نوعی نفوس و برخی دیگر معتقد به تعدد آن هستند. در این میان صدرالمتألهین در بعضی کتب خود نظری بینابین ارائه داده و به وحدت ابتدایی نفوس در نوع و در عین حال کثرت نوعی آنها طی یک حرکت جوهری رأی داده است. این مسئله فلسفی قرابت سازندهای دارد با مسئله مطرح در روانشناسی تحت عنوان ماهیت روانشناختی انسان که در آن روانشناسان دیدگاههای مختلف و بعضاً متضادی بیان کردهاند. بعضی ماهیت انسان را خنثا دانستهاند، برخی آن را دارای تمایلات شر انگاشتهاند و بعضی نیز تمایلات خیر را به آن نسبت دادهاند. با حل مسئله وحدت یا تعدد نوعی نفوس در حکمت اسلامی، پاسخی درخور به پرسش مطرحشده در علم روان شناسی داده میشود.
کلیدواژهها: تعدد نوعی نفوس، حکمت اسلامی، روانشناسی، صدرالمتألهين، ماهیت انسان.