@article { author = {Yaghoobi, Nasrin and , Hosein}, title = {مفهوم التزام در هنر از منظر مرلوپونتی: نمونه‌سازی کنش سوپره‌ماتیستی مالویچ}, journal = {معرفت فلسفی 90 ، زمستان 1404}, volume = {23}, number = {2}, pages = {-}, year = {2026}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {10.22034/marefatfalsafi.2025.5001988}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مفهوم التزام در هنر از منظر مرلوپونتی: نمونه‌سازی کنش سوپره‌ماتیستی مالویچ}, abstract_fa ={بیان مسئله: مفهوم التزام در فلسفه موریس مرلوپونتی پیوندی میان فلسفه، سیاست و هنر ایجاد کرده‌است و در عرصه هنر بر مقاومت هنرمند در برابر تأثیرات ایدئولوژی‌های بیرونی تأکید دارد. این مفهوم هنر را با ادراک‌حسی و آزادی پیوند می‌زند و هنرمند را از سلطه قدرت‌های حاکم رها می‌سازد. مرلوپونتی بر این باور است که ادراک‌حسی و هنر مدرن می‌توانند به پرسش‌های بنیادین فلسفه معاصر پاسخ دهند، به این ترتیب، امکان طرح مفهوم هنرمند ملتزم مطرح می‌شود. هدف پژوهش: این مقاله با هدف بسط مفاهیم فلسفی در عالم هنر و بررسی نقش پدیدارشناسی ادراک‌حسی در هنر ‌مدرن با تمرکز بر سبک سوپره‌ماتیسم و کنش خلاقانه کازمیر مالویچ نگاشته شده‌است. روش پژوهش: مقاله به‌صورت توصیفی‌ – ‌تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه‌ای، ترجمه متون تخصصی و بررسی آثار نقاشی مالویچ در بستر سبک سوپره‌ماتیسم به نگارش درآمده‌است. یافته‌های پژوهش: نتایج نشان می‌دهند که ادراک‌حسی به‌عنوان مبنای التزام هنری، هنرمند را به بازاندیشی در تجربه‌های زیسته و حقیقت‌های وجودی فرا‌می‌خواند؛ در آثار مالویچ، این ادراک به عبور از محدودیت‌های اجتماعی و خلق تصویری نو از رابطه هنر و واقعیت و ظهور سوپره‌ماتیسم منجر شده‌است. }, keywords_fa = {مرلوپونتی ,التزام ,اگزیستانسیالیسم ,سوپره‌ماتیسم ,مالویچ ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/5001988}, eprint = {} }