@article { author = {Rezaee, Amirhossein and Gorjiyan, Mohammad mahdi}, title = {تبیینی ارتقایافته از ادلة اثبات تشکیک عرضی وجود در حکمت متعالیه}, journal = {معرفت فلسفی 89 ، پاییز 1404}, volume = {23}, number = {1}, pages = {7-23}, year = {2025}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {10.22034/marefatfalsafi.2025.5001255}, abstract = {This analytical-descriptive article attempts to establish and prove “latitudinal gradation” (tashkīk-e 'arḍī) in Sadr al-Muta’allihin’s philosophy. To this end, the first step defines this term and, considering the classifications and criteria provided by Sadraean scholars, examines and solidifies its place and identity within the system of transcendent wisdom. In the next step, after conceptualizing the subject, the article addresses the demonstrative proofs for latitudinal gradation, presented in three arguments: The first argument is based on the immediate presence of intuition of multiplicity within the unity of mental entities as the middle term. The second argument uses the same middle term, in the light of the principles governing the longitudinal ranks of existence. The third argument relies on the revelatory power of the equivocal sharing of the concept of “existence” among multiple existents through their unity of cognation, despite their multiplicity. Finally, the article responds at three levels to an objection raised against the third argument (namely, uncertainty regarding the revelatory power of the equivocal sharing concept of existence as one cognation). Among the innovative achievements of this paper is the presentation of two new arguments in proving the latitudinal gradation of existence, unprecedented in previous philosophical works.}, keywords = {primacy of existence (aṣālat al-wujūd), latitudinal gradation (tashkīk-e 'arḍī), latitudinal multiplicities (katharāt-e 'arḍī), the intuition of immediate presence (shuhūd-e ḥuḍūrī), equivocal sharing of existence (ishtirāk, e ma’nawī, e wujūd), }, title_fa = {تبیینی ارتقایافته از ادلة اثبات تشکیک عرضی وجود در حکمت متعالیه}, abstract_fa ={مقالۀ حاضر که به صورت تحلیلی ـ توصیفی نگاشته شده،‌ تلاشی است در جهت احراز و اثبات «تشکیک عرضی» در فلسفۀ صدرالمتألهین. بدین‌روی در گام نخست، پس از تعریف این اصطلاح، با توجه به دسته‌بندی‌ها و معیارهای ارائه‌شده از سوی صدراییان، جایگاه و هویت آن در نظام حکمت متعالیه بررسی و تثبیت شده است. در گام بعد، پس از احراز تصوری موضوع، به ادلۀ اثباتی تشکیک عرضی پرداخته شده که در قالب سه دلیل ارائه گردیده است: دلیل نخست مبتنی‌بر حد وسطِ شهود حضوری کثرت در عین وحدت وجودات علمی؛ دلیل دوم با همان حد وسط و در پرتو احکام مراتب طولی وجود؛ و دلیل سوم با تکیه بر کاشفیت اشتراک معنوی مفهوم «وجود» میان موجودات متکثر از طریق وحدت سنخی آنها در عین کثرت. در پایان، به اشکالی که بر دلیل سوم وارد شده (یعنی تردید در کاشفیت اشتراک معنوی مفهومی از وحدت سنخی وجودی) در سه سطح پاسخ داده شده است. ازجمله دستاوردهای نوآورانۀ این پژوهش، ارائة دو دلیل جدید در اثبات تشکیک عرضی وجود است که پیش‌تر در آثار فلسفی مطرح نشده‌اند.}, keywords_fa = {اصالت وجود ,تشکيک عرضي ,کثرات عرضي ,شهود حضوري ,اشتراک معنوي وجود ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/5001255}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/5001255-1760417327.pdf} }