@article { author = {Ashouri, Hamid and Sharifi, Ahmadhosein}, title = {تمایز عمل از دیگر رفتارها: نگاهی نو از منظر حکمت متعالیه}, journal = {معرفت فلسفی 88 ، تابستان 1404}, volume = {22}, number = {4}, pages = {-}, year = {2025}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {10.22034/marefatfalsafi.2025.5001188}, abstract = {essence of action is one of the most fundamental topics in the field of philosophy of action, which is not only in a higher order than other topics in this field; Rather, it also plays a significant role in explaining human actions and providing solutions and principles related to them. The central question in the current research is, what is the difference between action and events that just happen to us, or things that happen on our part, but are not recognized as action? What criterion can determine the boundary between action and other behaviors? In response to this question, several criteria have been proposed by different thinkers, none of which have been able to fully cover all aspects of human action. Our goal in this article, in addition to explaining the criteria for distinguishing action from other behaviors from the perspective of transcendental wisdom and clarifying the different angles of this view, will also be to review its strengths and weaknesses. Considering the diversity of human agency in various actions, it is possible to introduce the "existence of knowledge" as a criterion for distinguishing action from other behaviors, of course, with the stipulation that this science must be involved in issuing the action. Thus, this article tries to answer this fundamental challenge in the context of transcendental wisdom and open new horizons in understanding the nature of human action.}, keywords = {essence of action; philosophy of action, desire and belief, volitionalism, types of behavior and agents, science, }, title_fa = {تمایز عمل از دیگر رفتارها: نگاهی نو از منظر حکمت متعالیه}, abstract_fa ={ چیستی عمل، یکی از بنیادین‌ترین مباحث در قلمرو فلسفه عمل است که نه تنها در مرتبه‌ای برتر از سایر مباحث این حوزه قرار دارد؛ بلکه در تبیین دقیق کنش‌های انسانی و ارائه راهکارها و اصول مربوط به آنها نیز نقشی بسزا ایفا می‌کند. سؤال محوری در پژوهش حاضر این است که تفاوت عمل با وقایعی که صرفاً بر ما می‌گذرد، یا با اموری که هرچند از سوی ما واقع می‌شوند، اما به عنوان عمل شناخته نمی‌شوند، چیست؟ چه معیاری می‌تواند مرز میان عمل و سایر رفتارها را مشخص کند؟ در پاسخ به این سؤال، معیارهای متعددی از سوی اندیشمندان مختلف مطرح گردیده است که هیچ‌یک نتوانسته‌اند به‌طور کامل همه ابعاد عمل انسانی را دربرگیرند. هدف ما در این نوشتار، علاوه بر تبیین معیار تمایز عمل از سایر رفتارها از منظر حکمت متعالیه و روشنگری زوایای مختلف این دیدگاه، نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف آن نیز خواهد بود. با توجه به تنوع فاعلیت انسان در افعال گوناگون، می‌توان «وجود علم» را به عنوان معیاری برای تفکیک عمل از سایر رفتارها معرفی کرد، البته با این قید که این علم باید در صدور فعل دخیل باشد. بدین‌سان، این نوشتار می‌کوشد تا در بستر حکمت متعالیه، به این چالش بنیادین پاسخ }, keywords_fa = {چیستی عمل ,فلسفه عمل ,میل و باور ,اراده‌گروی ,اقسام فعل و فاعل ,علم ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/5001188}, eprint = {} }