@article { author = {Sarbakhshi, Mohammad}, title = {پیشینه علم حضورى در سنّت فلسفه اسلامى}, journal = {معرفت فلسفی 30، زمستان 1389}, volume = {8}, number = {2}, pages = {95-123}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {The problem of “knowledge by presence” is a multidimensional issue, one of which concerns its historical background and searching for the ideas of the preceding philosophers in this regard. The main questions that this article wants to answer are: is this issue a new idea in Islamic philosophy or does it have a history, and if it has a history, what is the role of the preceding philosophers in this regard? The author in this article has pursued this objective through reviewing and analyzing main works of some of the prominent Muslim philosophers. Evidently, his interpretation of them rests on the new findings in the Islamic philosophy. The conclusion is: Muslim philosophers, from the outset, have distinguished knowledge by presence from representational knowledge on the basis of their distinctive features, though under different rubrics. Another finding is that philosophers, at least in some instances, have equated “ta’aqqul” (reasoning) with knowledge by presence. }, keywords = {Mulla Sadra, knowledge by presence, knowledge, Presence, reasoning, Farabi, Ibn Sina, Shaykh Ishrāq, Islamic philosophy., }, title_fa = {پیشینه علم حضورى در سنّت فلسفه اسلامى}, abstract_fa ={موضوع «علم حضورى» جنبه‏هاى گوناگونى دارد. یکى از این جنبه‏ها بررسى تاریخى علم حضورى و بازکاوى نگاه فلاسفه گذشته است. پرسش از اینکه علم حضورى یکى از آموزه‏هاى جدید فلسفه اسلامى است یا سابقه‏اى دیرین دارد؛ و در صورت مثبت بودن پاسخ بخش دوم سؤال نقش فیلسوفان گذشته در آن چه بوده است، مهم‏ترین سؤالاتى است که در این مقاله مورد بررسى قرار گرفته است.      روش ما در بررسى این سؤالات مراجعه به منابع اصیل فلسفه اسلامى و تحلیل آراء فلاسفه مهم این سنّت بوده است. بدیهى است برداشت ما از مطالب قدما متأثر از یافته‏هاى جدیدى است که متأخرّان بر حرف‏هاى قدما اضافه کرده‏اند.      نتایج حاصل این پژوهش عبارت است از: توجه فیلسوفان ـ از همان ابتدا ـ به موضوع علم حضورى و تفکیک آن از علم حصولى، و دانستن احکام خاصّ علم حضورى. ضمنا یکى دانستن تعقّل و علم حضورى، از طرف فیلسوفان مسلمان دست‏کم در برخى از مصادیق، از دیگر نتایج این پژوهش است.  }, keywords_fa = {تعقّل ,حضور ,علم ,علم حضورى ,ملّاصدرا ,ابن‏ سینا ,شیخ اشراق ,فارابى ,فلسفه اسلامى. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/342}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/5.pdf} }