@article { author = {Beheshti , Ahmad and , Mohammad}, title = {تبیین وجودى و معرفتى حسّ مشترک در فلسفه اسلامى}, journal = {معرفت فلسفی 30، زمستان 1389}, volume = {8}, number = {2}, pages = {71-93}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {In the Islamic philosophy, common sense is conceived as a cognitive faculty that perceives sensual, conventional, and intuitive concepts. This article deals with the issue of common sense ontologically and epistemologically. Muslim philosophers, since Ibn Sina, have adopted an ontologically reductionist approach to common sense by suggesting the unity of nafs and by reducing its faculties to mere concepts and names. In this article, common sense is epistemologically investigated. The question of whether common sense provides knowledge by presence or be presentation is examined first, and then Ibn Sina’s idea is explained with regard to the issue of correspondence. At the end, the authors study the problem of substantial motion in Ibn Sina to answer a challenge to his theory concerning lack of any pivot for absolute knowledge. The conclusion is some sort of epistemology, called gradational epistemology. }, keywords = {Common Sense, Conception, perception, Reductionism, Substantial motion, Gradational Epistemology., }, title_fa = {تبیین وجودى و معرفتى حسّ مشترک در فلسفه اسلامى}, abstract_fa ={در حیطه علم‏النفس فلسفه اسلامى، حسّ مشترک به عنوان قوّه‏اى ادراکى مطرح شده است که مفاهیم حسّى، مفاهیم جعلى، و مفاهیم شهودى را ادراک مى‏کند. این مقاله، در دو حوزه وجودشناختى و معرفت‏شناختى، به بررسى حسّ مشترک پرداخته است. فلاسفه مسلمان از دوره ابن‏سینا با طرح مسئله وحدت نفس و تنزّل وجودى قواى نفس به حوزه مفهوم و اسم، به نوعى تقلیل‏گرایى وجودشناختى در باب حسّ مشترک جهت مى‏یابند. در بستر معرفت‏شناختى، در این مقاله، ابتدا ادراکات حسّ مشترک به لحاظ حصولى و حضورى بودن بررسى، و سپس با طرح مسئله نماى مطابقت در حکمت سینوى، نگاه ویژه ابن‏سینا به این مسئله تبیین شده است. در نهایت، با طرح نظریه حرکت جوهرى از دید ابن‏سینا (و اقتران با نگاه معرفتى ویژه‏اى که ابن‏سینا به حسّ مشترک دارد)، چالش فقدان محوریت اطلاقى معرفت از دیدگاه وى تاحدودى مرتفع شده است. حاصل این اقتران، گونه‏اى از معرفت‏شناسى خواهد بود که معرفت‏شناسى تشکیکى نامیده شده است. }, keywords_fa = {ادراک ,حسّ مشترک ,احساس ,تقلیل‏گرایى ,حرکت جوهرى ,معرفت تشکیکى. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/341}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/4.pdf} }