@article { author = {Ahsan, Majid and Yazdanpanah, Sayyed Yadullah}, title = {عالم عقول از منظر ابن ‏سینا و شیخ اشراق}, journal = {معرفت فلسفی 30، زمستان 1389}, volume = {8}, number = {2}, pages = {11-42}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Some people think that Surhavardi has done nothing in philosophy but changing technical terms; otherwise, his philosophy is not different from that of peripatetic. The authors in this article go through Shaykh Ishrāq’s ideas about the world of intellects and compare them with those of Ibn Sinā in order to establish the claim that Suhravardi, despite the fact that he benefits from a peripatetic context, and was one of its adherents at the outset, takes a distance from them in the process of his philosophical development. On the basis of his philosophical principles, Shaykh Ishrāq establishes some levels of being such as the world of horizontal intellects. Moreover, those elements common to his philosophy and that of peripatetics find new interpretation in his homogeneous ontological system. According to the authors, although Suhravardi’s theory suffers from some shortcomings, his analysis seems more accurate in general. }, keywords = {Ibn Sina, Shaykh Ishrāq, Suhravardi, World of Intellects, Horizontal Intellects, Longitudinal Intellects, Levels of Being., }, title_fa = {عالم عقول از منظر ابن ‏سینا و شیخ اشراق}, abstract_fa ={برخى بر این عقیده‏اند که سهروردى جز تغییر اصطلاحات، کار دیگرى در فلسفه نکرده است؛ بر این اساس، اختلاف و افتراقى با مشّاء ندارد. در مقاله حاضر، با تأمّل بر دیدگاه شیخ اشراق درباره عالم عقول و مقایسه آن با دیدگاه‏هاى ابن‏سینا، این فرضیه را به اثبات خواهیم رساند که سهروردى در عین آنکه از بستر مشّایى بهره مى‏برد و خود نخست مشّایى بوده است، امّا به طور روشن از این مکتب جدا مى‏شود. او با توجه به مبانى فلسفى خاصّ خود، برخى مراتب هستى همچون عالم عقول عرضیه را اثبات مى‏کند. افزون بر این، مراتب مورد اتّفاق همچون عالم عقول طولیه نیز در دستگاه سازوار هستى‏شناختى وى تفسیر و تحلیل‏هاى جدید و مستقلى مى‏یابد. البته، سهروردى در برخى موارد نسبت به ابن‏سینا کاستى‏هایى دارد؛ امّا در مجموع، تبیین‏هاى وى در این‏باره دقیق‏تر به نظر مى‏رسد. }, keywords_fa = {ابن‏ سینا ,شیخ اشراق ,سهروردى ,عقول طولیه ,عقول عرضیه ,عالم عقول ,مراتب هستى. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/339}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/2.pdf} }