@article { author = {Mesbahe Yazdi, Mohammad Taqi}, title = {فلسفه سیاست 1؛ (مفهوم شناسی و روش شناسی)}, journal = {معرفت فلسفی 14، زمستان 1385}, volume = {4}, number = {2}, pages = {11-27}, year = {2007}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فلسفه سیاست 1؛ (مفهوم شناسی و روش شناسی)}, abstract_fa ={در گفتوگو با حضرت آیة اللّه محمّدتقی مصباح در هر علمی، تعریف و تبیین مفاهیم امری ضروری است. در این گفتوگو، از مفاهیم رایج در ادبیات فلسفی و سیاسی روز، که جزو فرهنگ عمومی شده، استفاده گردیده است. «فلسفه سیاسی» دارای چند معناست: در یک معنا، جزئی از فلسفه، در معنای دوم «انتولوژی علم»، در معنای سوم «مبادی تصوری و تصدیقی علم»، و در معنای چهارم عبارت است از: نظر ثانوی نسبت به این علم، و خود علم را موضوع تحقیق قرار دادن. مسائلی که در علوم سیاسی ـ و نه علم سیاسی ـ مطرح می شود قواعدی کلی دارد که جزو مبادی اند، نه خود علوم. علوم سیاسی موضوع و روش خاصی دارد و بر اساس آن روش، باید مسائل مزبور حل شود. به مجموعه مقدّماتی که مبادی علمی را اثبات کند، فلسفه آن علم گفته می شود. «فلسفه سیاسی اسلام» یعنی مبادی مسائل و مبادی علم سیاست که با عقل اثبات می شود. اسلامی بودن آن به یکی از سه دلیل است: یا موضوع خود را از نقل می گیرد، یا فیلسوفان اسلامی این مسائل را مطرح کرده اند، و یا فلسفه ای است که می تواند افکار اسلامی را اثبات کند. اگر اثبات مبادی به کمک وحی باشد، آن را «کلام سیاسی» گویند. }, keywords_fa = {علم سیاست ,فلسفه سیاسی ,فلسفه سیاسی اسلام ,کلام سیاسی ,مبادی تصوری ,مبادی تصدیقی ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/329}, eprint = {} }