@article { author = {, Fardin}, title = {بازخوانی انتقادی دیدگاه قیصری درباره ماهیت زمان}, journal = {معرفت فلسفی 80 تابستان 1402}, volume = {20}, number = {4}, pages = {51-66}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بازخوانی انتقادی دیدگاه قیصری درباره ماهیت زمان}, abstract_fa ={یکی از مباحث اختلافی در باب زمان، حقیقت و ماهیت آن است. مشهور فلاسفة مسلمان به تبع ارسطو، زمان را از مقوله کمّ می دانند و عدمِ قرار را به عنوان ذاتی زمان برمی شمارند. قیصری در رساله ای با عنوان نهایة البیان فی درایة الزمان با این رأی مخالفت می کند و بعد از نقل اقوال مختلف در این باب و نقد آنها، به تبیین دیدگاه خود می پردازد. قیصری زمان را به «بقای وجود» یا «مقدار بقای وجود» تفسیر می کند و آن را حقیقتی عرضی که لازمة ذات حق تعالی و متأخر از وجود اوست، معرفی می نماید که در عینِ معیتِ وجودی با حقایق عالم، بر همه آنها، تقدم ذاتی دارد. در این نوشتار که به شیوة کتابخانه ای در جمع آوری مطالب و با روش توصیف و تحلیل عقلانی داده ها به نگارش درآمده، ضمن تبیین دیدگاه قیصری و تأیید آن، نظر مشهور ارسطوییان مبنی بر اینکه زمان کم متصل غیرقارّ است، پذیرفته می شود و براساس مبانی قویم فلسفی و عرفانی، عدم تنافی این دو نظریه با یکدیگر تبیین می گردد و در تأیید این ادعا، به کلماتی از بیانات صدرالمتألهین استناد می شود. }, keywords_fa = {ارسطو ,قیصری ,وجود ,زمان ,حرکت ,کمّیت ,بقا ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/3107}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/4_29_0.pdf} }