TY - JOUR ID - 308 TI - سهروردی و مسئله معرفت JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Mohammad, Fanaei ashkevari AD - استاد - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 3 IS - 1 SP - 45EP - 68علم حضوری ,معرفت‌شناسی ,سهروردی ,حکمت اشراق ,حکمت مشّاء ,علم اشراقی ,نور. ,DO - AB - سهروردی با استفاده از سنّت های کهن عقلی و اشراقی ایرانی و یونانی و میراث فکری و معنوی اسلامی، نظام فلسفی بدیعی تأسیس کرد که «حکمت اشراقی» نام دارد. مفهوم محوری در این نظام بدیع، مفهوم «نور» است. نور، حقیقتی است ذومراتب که از نورالانوار تا نور حسی را شامل می شود. حقیقت «معرفت» نیز نور ذومراتب است. سرچشمه و نقطه آغاز معارف بشری معرفت حضوری است. احساس نیز درک بیواسطه و حضوری است که با اشراق نفس حاصل می شود. سهروردی همچون دیگر حکمای اسلامی، به شناخت عقلی انتزاعی نیز قایل است و معارف بدیهی و منطق را برای این منظور ضروری می داند. اما معرفت حقیقی و عالی ترین نوع معرفت نزد او معرفت شهودی اشراقی است که نه صرفاً با تعقّل و بحث علمی، بلکه از راه انقطاع از تعلّقات دنیوی، تهذیب نفس، سلوک باطنی و توجه به حق تعالی حاصل می شود. بدین سان، وی موفق شده است بین دانش حصولی فلسفی از یک سو، و معرفت شهودی عرفانی از سوی دیگر هماهنگی و هم سویی ایجاد کند و نظام جامعی از معرفت ارائه دهد. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/308 L1 - ER -