@article { author = {Soleymani Amiri, Askari}, title = {حضوری بودن محسوسات}, journal = {معرفت فلسفی 7، بهار 1384}, volume = {2}, number = {3}, pages = {11-42}, year = {2005}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Peripatetic Philosophers believe that sensory perception is the result of the imprint of external objects in sense organs. Regarding vision, two views have been put forward: a) the flow of light, and b) the imprint of a visual image in the eye. Suhrawardi repudiates the idea of the flow of light, as he rejects the theory of imprint arguing that major cannot be imprinted in minor. Hence, he believes that it is through knowledge by presence that external objects can be seen. Rejecting Suhrawardi’s view, uadr al-Muta’allihīn suggests that in all types of sense perceptions, an object is perceived when the soul (nafs) creates its sensual image in the associated world of forms, that is, the object of visual perception is itself a material being. However, one can claim that on the basis of the principles of transcendental philosophy, sense perception should be considered as a type of knowledge by presence, and the immateriality of the object of knowledge—because of the immateriality of knowledge and its subject—does not contradict its being material, because the division of beings into material and immaterial, as its division into objective and subjective, is a relational division.}, keywords = {knowledge by presence, Knowledge by Presentation, sense perception, vision, The sensual., }, title_fa = {حضوری بودن محسوسات}, abstract_fa ={فیلسوفان مشاء در مورد محسوسات قائل به انطباع صورت‏های حسی در اندام‏های حسی هستند. و در خصوص ابصار دو رأی از گذشته مطرح بوده است: یکی، خروج شعاع و دیگری، انطباع صورت مبصر در چشم. شیخ اشراق قول به خروج شعاع را نفی مى‏کند؛ چه این که به دلیل امتناع انطباع کبیر در صغیر، انطباع صورت حسی در چشم را منکر است. از این‏رو، در خصوص ابصار معتقد است که نفس علم حضوری به مبصر خارجی مى‏یابد. صدرالمتالهین، رأی شیخ اشراق را نقد مى‏کند و در همه ادراکات حسی مدعی مى‏شود که صور محسوسات به انشاء نفس در عالم مثالِ متصل تحقق مى‏یابند و ادراک صورت مى‏گیرد. اما بر اساس مبانی حکمت متعالیه مى‏توان گفت که ادراکات حسی از نوع علوم حضوری هستند و مجرد بودن متعلق علم، به دلیل تجرد علم و عالم، با مادی بودن معلوم و محسوس منافات ندارد؛ زیرا تقسیم موجود به مجرد و مادی از نوع تقسیم قیاسی است. لذا موجود مادی به اعتبار فاعل شناسا و وجود برای فاعل شناسا مجرد مى‏باشد. هم چنان که، خارجی بودن هر وجودی منافات با تقسیم وجود به خارجی و ذهنی ندارد. }, keywords_fa = {علم حضوری ,علم حصولی ,ادراکات حسی ,ابصار ,خروج شعاع ,محسوسات. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/286}, eprint = {} }