@article { author = {Eshaghi, Hosein}, title = {ملازمت اصالت وجود با وجوب ذاتی آن}, journal = {معرفت فلسفی 6، زمستان 1383}, volume = {2}, number = {2}, pages = {135-146}, year = {2005}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {For Molla Sadra, the fundamentality of existence does not entail the inherent necessity of existence, because the former means the existence of a being, without the involvement of a transport(Waseteh dar uruz), whereas inherent necessity means the existence of a being, without the need for proving such existence. In Qaisari's view, however, the fundamentality of existence requires the inherent necessity of existence, because repudiation of the involvement of a transport amounts to the repudiation of the need for proving existence. Thus, existence needs neither transport nor proof. Among various arguments, the author prefers the view advanced by mystists.}, keywords = {The Fundamentality of Existence, Involvement of a Transport, Inherent Necessity, Molla Sadra, Qaisari, and Sohravardi., }, title_fa = {ملازمت اصالت وجود با وجوب ذاتی آن}, abstract_fa ={اصالت وجود در دیدگاه صدرالمتألهین با وجوب ذاتى آن ملازم نیست؛ زیرا اصالت وجود به معناى موجود بودن وجود است بدون واسطه در عروض، و وجوب ذاتى وجود به معنای موجود بودن وجود است بدون واسطه در ثبوت. بنابراین پذیرفتن اولی به معناى قبول دومى نیست. اما در دیدگاه قیصرى اصالت وجود با وجوب ذاتى آن ملازم است؛ زیرا در حمل «موجود» بر چیزی، نفى واسطه در عروض با نفى واسطه در ثبوت ملازم است. بنابراین از آنجا که وجود در اتصاف به هستى به واسطه در عروض نیاز ندارد، نمى تواند به واسطه در ثبوت یا علت هستى بخش نیازمند باشد . در داورى میان دو دیدگاه، نگارنده بر اساس براهینی، دیدگاه عرفا را ترجیح داده است. }, keywords_fa = {اصالت وجود ,وجوب ذاتی ,واسطه در ثبوت ,واسطه در عروض ,صدرالمتألهین ,قیصری ,سهروردی ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/280}, eprint = {} }