TY - JOUR ID - 277 TI - میزگرد فلسفه‌شناسی6 (ارزیابی حال و آینده‌ی فلسفه اسلامی) با حضور آیت ‌الله محمدتقی مصباح یزدی، استاد غلامرضا فیّاضی، و دکتر غلامرضا اعوانی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 2 IS - 2 SP - 11EP - 28علم الهیات ,حکمت الهی ,حکمت ذوقی ,نظریه‌پردازی ,علوم برهانی ,علوم لدنی. ,DO - AB - فلسفه اسلامى حاصل تلاش فيلسوفانى است كه با بهره‌گيرى از مكاتب فلسفى قديم و با الهام از تعاليم و معارف كتاب و سنت پى‌ريزى شده است. اين فلسفه به دليل اينكه ميراث چند قوم بوده و حاصل نقادى افكار ديگران و الهام گرفته از وحى الهى است، بر ساير فلسفه‌هايى كه محصول فكر بشرند، برترى دارد. برخوردارى از نظام واحد، هماهنگ، منسجم و ابتناى بر مبانى يقينى، جازم و مساوق با حكمت، از نقاط قوت فلسفه اسلامى به شمار مى‌رود. افراط و تفريطى كه انديشه‌وران فيلسوف در اين رشته مرتكب شدند، سوءتفاهم‌هاى ناشى از تشابه اصطلاحات فلسفى، و پذيرش تعبدى فلسفه توسط عده‌اى، از جمله نقاط ضعف فلسفه محسوب مى‌شود. عوامل ركود فلسفه اسلامى عبارتند از: عدم تفاهم طرفداران فلسفه با يكديگر، تعصباتى كه بين قطب‌هاى فلسفى وجود دارد و محدود شدن كرسى تدريس فلسفه در حوزه قم. راه‌هاى رشد و تعالى فلسفه را بايد در طرح مباحث تطبيقى، پاسخ مستدل به شبهات مخالفان فلسفه، گفت‌وگوى مسالمت‌آميز با خودى‌هاى مخالف فلسفه جستجو كرد. براى نظريه‌پردازى در فلسفه، مانند هر علم ديگرى، پيش‌نيازهايى وجود دارد؛ صِرف تخصص در يك رشته كافى نيست. نظريه‌پردازى مستلزم آشنايى وسيع با حوزه‌اى است كه انسان مى‌خواهد در آن نظريه‌پردازى كند. براى نظريه‌پردازى تحليل و نقد بايد توأمان باشند.   UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/277 L1 - ER -