TY - JOUR ID - 2766 TI - بررسی آرای معرفت‌شناختی ویلفرد سلرز JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Abassali, Amiri AD - دکتری - حکمت متعالیه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Mohammad, Hoseinzadeh yazdi AD - استاد - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 17 IS - 1 SP - 113EP - 128علم حضوری ,داده ,سلرز ,فضای منطقی دلایل ,رفتارگرایی روش‌شناسانه ,نومینالیسم روان‌شناسانه ,DO - AB - در طول تاریخ معرفت شناسی حملات فراوانی به نظریه مبناگرایی شده است. به جرئت می توان گفت که هیچ کدام آنها به اندازه حمله ای که سلرز به مبناگرایی کرده، از اهمیت برخوردار نیست. در واقع سلرز با نقد «داده» و اسطوره خواندن آن، که بنیان مبناگرایی تجربی را تشکیل می دهد، اساس باورهای غیراستنتاجی را برای منتهی شدن به معرفت فرو می ریزد. در پی نقدهای سلرز به «داده» بحرانی عمیق دامن گیر مبناگرایی تجربی‎مسلکان می گردد که سلرز می کوشد با طرح مبـاحث بدیعی مانند فضـای مـنطقی دلایل، نومینالیــسم روان شـناسانه و رفتارگرایی روش شناسـانه در معرفت شناسی، راه حل مناسبی برای بحرانی که خود آن را پدید آورده بیابد. بارزترین نتیجه حملات سلرز به مبناگرایی تجربه گرایان نفی «آگاهی مسـتقیم» فاعل شناساست. فیلسوفان مـسلمان بر این باورند که نفی «آگاهی مستقیم» اساس هرگونه معرفتی در فاعل شناسا را ویران خواهد کرد و دسترسی به معرفت را از جانب وی مخدوش می سازد. بررسی دیدگاه سلرز در نفی «آگاهی مستقیم» و ارزیابی راه حل جای گزین آن از اهداف مقاله حاضر است. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2766 L1 - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/8_11.pdf ER -