@article { author = {, Somayyeh and , Azizollah}, title = {بررسی تطبیقی عدم از دیدگاه صدرالمتألهین و هایدگر}, journal = {معرفت فلسفی 64، تابستان 1398}, volume = {16}, number = {4}, pages = {71-87}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تطبیقی عدم از دیدگاه صدرالمتألهین و هایدگر}, abstract_fa ={فلسفه با اینکه عهده دار بررسی احکام کلی وجود است، اما بررسی احکام عدم نیز به تبع وجود در فلسفه سامان می پذیرد. صدرالمتألهین و مارتین هایدگر، هر دو اهتمام ویژه ای به بررسی احکام عدم داشته اند که نوشتار حاضر به بررسی تطبیقی این مسئله از منظر این دو فیلسوف بزرگ پرداخته است. از رهگذر این جستار مشخص می شود که در اندیشه صدرالمتألهین، «عدم» در عین وحدت مفهومی، دو کاربرد دارد: 1. نقیض وجود؛ 2. فقدان کمال؛ اما هایدگر چهار معنا برای عدم در نظر می گیرد: 1. عدم به مثابه نفی کامل کلیت موجودات؛ 2. عدم به مثابه هستی نامتعین؛ 3. عدم به مثابه فقر تام و تمام موجودات؛ 4. عدم به مثابه نیستی یا ناهستی. }, keywords_fa = {حکمت متعالیه ,دازاین ,صدرالمتألهین ,عدم ,هایدگر ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2722}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/5_20.pdf} }