@article { author = {, Seyedeh fatemeh and , Zohreh}, title = {مراحل قضا و قدر از منظر صدرالمتألهین و رابطه آن با علم الهی}, journal = {معرفت فلسفی 64، تابستان 1398}, volume = {16}, number = {4}, pages = {57-70}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مراحل قضا و قدر از منظر صدرالمتألهین و رابطه آن با علم الهی}, abstract_fa ={حقیقت قضا و قدر از دیرباز کانون ارائه دیدگاه ها و مباحث مختلف در میان متفکران فلسفه و کلام بوده است. صدرالمتألهین از جمله فیلسوفانی است که حقیقت قضا و قدر را تبیین کرده است. او با طرحی بدیع و متفاوت با دیگر حکما، معتقد است قضا حقایق علمی و عقلی تمام موجودات است که لازمه ذات حق تعالی است و جزء صقع ربوبی به شمار می آید. صدرالمتألهین بر این باور است که علم عنایی خداوند که حقیقت بسیط اجمالی است، با طی مراحل ام الکتاب، لوح محفوظ و لوح محو و اثبات به تقدیرات عینی در عالم ماده تبدیل می شود. صدرالمتألهین با استفاده از مضامین دینی، موطن هفت آسمان قرآن را لوح محو و اثبات می داند که تقدیرهای علمی به وجود مثالی در آن رقم می خورد. در این مقاله ضمن بیان مراحل قضا و قدر، نسبت قضا و قدر با هفت آسمان قرآن تبیین شده است. }, keywords_fa = {ام‌الکتاب ,لوح محفوظ ,صدرالمتألهین ,قضا و قدر ,لوح محو و اثبات ,هفت آسمان قرآن ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2721}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/4_18.pdf} }