@article { author = {, Mohsen and , Mohsen and Jafari, Mojtaba}, title = {آفرینش انسان از هبوط جسم تا صعود روح در اندیشه‌ی صدرالمتألهین}, journal = {معرفت فلسفی 62، زمستان 1397}, volume = {16}, number = {2}, pages = {25-37}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آفرینش انسان از هبوط جسم تا صعود روح در اندیشه‌ی صدرالمتألهین}, abstract_fa ={بازخوانی اسرار نهفته در هبوط و بایسته های مربوط به صعودش، نه تنها فراهم کننده بستر تکامل نفس است، بلکه خودش قدمی والا در راستای تکامل نفس قلمداد می شود. صدرالمتألهین آیه مربوط به خلافت حضرت آدم علیه السلام را به نفس انسان و بیان ماهیت و انیت و کیفیت پیدایش آن ناظر دانسته، رابطه تنگاتنگی میان هبوط و صعود نفس ترسیم می نماید و هبوط را زمینه ساز صعود می داند. از رهگذر این جستار روشن می شود که در اندیشه صدرالمتألهین، مقام هبوط پایین ترین مرتبه از مراتب وجودی نفس است که بیانگر غایت نزول از فطرت اصلی اوست. هبوط در اندیشه صدرالمتألهین بیانگر یکی از مراتب وجودی نفس است که ارتباط تنگاتنگی با بدن دارد و زمینه ساز تکامل وجودی نفس است؛ ازاین رو هبوط نه تنها نقصی برای انسان نیست، بلکه زمینه ساز تکامل وجودی اوست که بدون هبوط میسور نیست. به باور وی، خطاب هبوط، خطاب تکوینی است؛ زیرا هبوط از بهشت به زمین تحت اختیار حضرت آدم علیه السلام نیست تا بتوان ایشان را بدان مکلف کرد. }, keywords_fa = {صدرالمتألهین ,هبوط ,صعود نفس ,تکامل نفس ,جسمانیه‌الحدوث و روحانیه‌البقاء ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2671}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/2_16.pdf} }