@article { author = {, Ahmad and , Masuod}, title = {صورت‎بندی و ارزیابی استدلال کانت بر نفی «امکان شناخت نظری نفس»}, journal = {معرفت فلسفی 60، تابستان 1397}, volume = {15}, number = {4}, pages = {103-122}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صورت‎بندی و ارزیابی استدلال کانت بر نفی «امکان شناخت نظری نفس»}, abstract_fa ={با توجه به آرا و دیدگاه‎های کانت، استدلال وی بر عدمِ «امکان شناخت نفس از طریق نظری» را می توان این‎گونه صورت‎بندی کرد: «1. کثرات شهود حسی از نفس («من» اندیشنده) داده نمی شود؛ 2. هر چیزی که کثرات شهود حسی از آن داده نشود، شناخت ناپذیر خواهد بود؛ نتیجه: نفس شناخت‎ناپذیر است». این استدلال از نظر صوری معتبر است و اگر نفس را به عنوان من اندیشنده یک امر صرفاً استعلایی و غیرتجربی بدانیم، نتیجه آن، البته صرفاً در محدوده معنای کانتی از شناخت، به طور مطلق صادق و معتبر خواهد بود؛ اما ابهام و ناسازگاری موجود در دیدگاه کانت درباره نفس یا من، نتیجه استدلال او را حتی در محدوده معنای کانتی از شناخت، مخدوش و نامعتبر می سازد. }, keywords_fa = {نفس ,شناخت ,کانت ,شهود ,فاهمه ,امکان شناخت نفس ,امکان مابعدالطبیعه ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2635}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/6_23.pdf} }